Geen afbeelding beschikbaar

Strippenkaart is geschiedenis

Geen 'gewone' kaartjes meer voor tram en bus. “De strippenkaart zal vanaf 1 oktober 1980 algemeen gebruikt worden. Want alleen met zo’n strippenkaart is het nog mogelijk om met tram, metro of bus te rijden.” Vanaf vandaag kan de strippenkaart, na 31 jaar trouwe dienst, niet meer gebruikt worden in het openbaar vervoer. De overstap naar de strippenkaart kwam, net als bij de OV-chipkaart, niet zonder slag of stoot tot stand.

Voor 1980 was de kaartverkoop voor het openbaar vervoer versplinterd over verschillende vervoersbedrijven. Als passagiers de bus, tram of metro instapten, was het gebruikelijk de plaats van bestemming te noemen tegen de buschauffeur. Die draaide dan aan een hendeltje over en er floepte een kaartje uit de machine. Het was een zootje, aldus de buschauffeurs uit die tijd. Het rijdend personeel werd overspoeld door allerlei verschillende kaartjes. Er was dan ook een grotere behoefte aan helderheid binnen het bestaande systeem. Dat werd bereikt met de invoering van de strippenkaart: een nationaal tariefsysteem, de eenheidsworst.

Invoering van de nationale strippenkaart

Op 8 mei 1980 werd de 15-strippenkaart ingevoerd en op 1 oktober 1980 werd, met uitzondering van Den Haag, de nationale strippenkaart ingevoerd en verdwenen de eigen kaartjes. Den Haag voerde de strippenkaart pas in op 1 oktober 1981. “Op den duur mionder moeilijk ja. Nu nog niet. We hebben dit systeem niet voor niets zo lang afgehouden. Voor sommige mensen wordt het reizen behalve ingewikkelder ook nog duurder”, aldus de heer Derksen, verbonden aan de afdeling voorlichting van de HTM op 24 september 1981 in De Posthoorn.

Overal, Overal

De invoering van de strippenkaart was voor de overheid een dure onderneming, vijf miljoen gulden werd uitgegeven aan reclamekosten. Zelfs door middel van de carnavals kraker van Sjakie Schram werden de mensen eind jaren ’70 voorbereid op de invoering van de trippenkaart: “Met de metro, met de tram of met de bus. Naar je tante, naar je oom of naar je zus. Met de strippenkaart. Met de strippenkaart. Overal. Overal. Met die strippenkaart kom je overal.”

Protest

Er waren dan ook aanzienlijk war tegenstanders. Grote koppen verschenen in de kranten over de invoering van het papiertje dat voortaan door iedere reiziger van het openbaar vervoer gebruikt zou moeten worden. Bijvoorbeeld dat je een universitaire opleiding nodig had om het systeem te begrijpen. De eerste strippenkaarten bleken zeer fraudegevoelig te zijn. Er werd dan ook op grote schaal gesjoemeld met kaarsvet en andere slimme attributen om de strippenkaart oneindig te kunnen gebruiken. Pas later werden er verscheidene veiligheidsaspecten ingevoerd.

Protest anno nu

De strippenkaart zal vandaag symbolisch ten grave worden gedragen door reisorganisatie Rover. Met de rouwplechtigheid bij het kantoor achter de ov-chipkaart willen zij duidelijk maken dat er nog altijd zorgen bestaan over het systeem. Zo zou de kaart nog altijd fraudegevoelig zijn. Dat bij de invoering van de strippenkaart ook op grote schaal werd gesjoemeld lijken zij even te zijn vergeten.

Bron: Radio 1

Landen: 

Tijdperken: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.