Treinramp Harmelen

Treinramp Harmelen

Harmelen 1962 – Rond het Utrechtse plaatsje Harmelen hangt op 8 januari een dichte mist. Door deze mist merkt de machinist van een sneltrein een stopsein niet op. Pas op het laatste moment trekt hij aan de rem. Hij kan echter niet voorkomen dat de sneltrein frontaal op een stoptrein rijdt. Bij de ramp vallen 93 doden. 

Om ongeveer 9.15 uur vertrok stoptrein 464 vanaf station Woerden. De trein was afkomstig uit Rotterdam en had bestemming Amsterdam. Het treintoestel bestond in totaal uit zes rijtuigen en vervoerde ongeveer 180 personen. Vanaf station Utrecht Centraal was sneltrein 464 vertrokken. Deze trein reed vanaf Leeuwarden naar Rotterdam. De sneltrein had twaalf rijtuigen en vervoerde ruim 900 passagiers.

Rood sein gemist

Wegens vertraging kwam de sneltrein nog niet op tijd voorbij het punt Harmelen Aansluiting. De treindienstleiding stelde hierop voor dat de stoptrein vanuit Woerden richting Breukelen voorrang kreeg. De stoptrein passeerde hierop het punt Harmelen Aansluiting en het sein voor de sneltrein vanuit Utrecht sprong op rood. Door de dichte mist merkte de machinist van de sneltrein het stopteken echter niet op. De trein raasde met 125 kilometer per uur het stopteken voorbij.

De stoptrein richting Amsterdam bevond zich ondertussen met een snelheid van 60 kilometer per uur op hetzelfde spoor. Pas het tweede stopteken werd door de machinist van de sneltrein waargenomen, maar op dat moment was het al te laat. Ruim tweehonderd meter voorbij het laatste stopsein boorde de sneltrein zich met 107 kilometer per uur in de veel lichtere stoptrein.

De treinramp bij Harmelen

De treinen botsten frontaal en er ontstond een enorme ravage. Treinstellen werden vermorzeld of ontspoorden en kantelden. 93 mensen kwamen om het leven en 52 anderen raakten zwaargewond. De hulpdiensten rukten uit om de gewonden te helpen, de lichamen te bergen en het spoor vrij te maken. Al 48 uur na de ramp werd de dienstregeling op dit drukke traject weer hervat.

Gevolg van de ramp

De treinramp leidde tot verschillende aanpassingen in het treinverkeer. Zo kwamen er geautomatiseerde systemen om botsingen te voorkomen en bij Harmelen werd een ongelijkvloerse kruising voor treinen gemaakt. Vandaag is het precies vijftig jaar geleden dat de grootste treinramp in de Nederlandse historie zich voltrok. Pieter van Vollenhoven, de vroegere voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, onthulde in 2012 een monument voor de slachtoffers nabij de plek van de ramp.

 

Ook interessant: 

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.