Spyker Car

Van Spijker naar Spyker Cars

Spyker Cars, het moederbedrijf van automaker Saab sluit een nieuwe deal met het Chinese Zheijang Youngman Lotus Automobile. Volgens Spyker topman Victor Muller is nu de financiering veiliggesteld. Het Nederlandse automerk Spyker kent zijn oorsprong in de 19e eeuw.

Spijker werd in 1880 gesticht door broers uit Hilversum: Hendrik-Jan en Jacobus Spijker. Aanvankelijk bouwden de twee monteurs koetsen. De broers waren succesvol en konden het zich uiteindelijk veroorloven hun bedrijf, “Rijtuigenfabriek gebr. Spijker” in 1886 naar Amsterdam te verplaatsen.

Gouden Koets

In 1897 en 1898 bouwden zij de Gouden Koets. Het was een geschenk van de bevolking van Amsterdam voor de inhuldiging van Koningin Wilhelmina. In 1898  besloten ze een auto uit te brengen onder de naam: Spijker Benz. Ze bouwden een nieuwe fabriek aan de Amsteldijk: “N.V. Industrieële Maatschappij Trompenburg”.

Van Spijker naar Spyker

In 1903 werd de naam Spijker veranderd naar Spyker, aangezien dat internationaler zou moeten ogen. Spyker bouwde dat jaar een unieke auto in die tijd, die de eerste zescilinder was en de eerste permanent vierwielaangedreven auto ter wereld. Spykers werden met name in Engeland erg populair en kregen de bijnaam: Rolls-Roys van het continent. De auto kreeg grote naamsbekendheid bij een rit van Peking naar Parijs in 1907. In datzelfde jaar was Hendrik-Jan Spijker omgekomen tijdens een scheepsramp voor Hoek van Holland. Jacobus zette de zaak voort, maar in 1908 ging de fabriek failliet. Dankzij nieuwe financiers en een sanering van de schuldenlast kon het bedrijf in datzelfde jaar toch nog een doorstart maken. De reputatie van Spyker bleef groeien, maar de zakelijke successen bleven uit.

Eerste Wereldoorlog 

In 1915 kocht de vlieger Henri Wijnmalen het bedrijf over. Zodoende werd het logo van de firma een kruising tussen een vliegtuigpropeller en een spaakwiel. Het waren echter ongunstige tijden. Door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd de vraag naar personenauto’s minder. Spyker bouwde in die tijd echt ook vliegtuigen en tijdens de oorlog wist het bedrijf 100 gevechtsvliegtuigen en 200 vliegtuigmotoren te bouwen.

‘Beste auto ter wereld’

Toen de oorlog was afgelopen wilde Spyker opnieuw de ‘beste auto van de wereld’ worden en ging de concurrentie met Rolls Royce wederom aan. Bij een race van 36-dagen in 1920 waarbij de Spyker C4 het traject Nijmegen-Sittard op en neer reed, en een afstand aflegde van 30.000 kilometer. Het bestaande record van een Rolls Royce stond op 24.000 kilometer. In 1922 verbrak Spyker tevens het snelheidsrecord met de snelheid van 119 kilometer per uur. Maar ondanks het breken van de records, boekte Spyker op commercieel vlak weinig succes. In 1925 werd de productie gestaakt en een jaar later ging het bedrijf failliet, nadat het 1500 auto’s had geproduceerd.

Spyker Cars en Saab

Na jaren radiostilte, herrees het merk Spyker opnieuw in 1999 onder de naam: Spyker Cars. Het bedrijf bouwt prototypes van sportwagens onder het oude logo van Spyker. In 2009 kocht Spyker Cars Saab op. De afgelopen weken lag de productie bij Saab al een week stil door productieproblemen. De twee Chinese bedrijven gaan samen met Saab en Spyker Cars de productie en distributie voor hun rekening nemen.

 

aFBEELDINGEN:

Meer weten

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!