Treinramp Schiedam
In de Nederlandse geschiedenis vonden een aantal treinongelukken plaats met dodelijke slachtoffers, zoals de treinramp van Schiedam op 4 mei 1976.
Een zware locomotief trok de internationale trein D215 voort, na zijn vertrek uit Hoek van Holland tegen 7 uur in de ochtend, op 4 mei 1976. De trein was op weg naar München. In de D-trein zaten veel bootpassagiers vanuit Engeland, die op doorreis waren naar Duitsland. Het eerste traject ging richting Schiedam-Rotterdam West, een traject waar alleen stoptreinen reden. In de dienstregeling van de NS was voor de internationale trein een inhaal manoeuvre opgenomen. De internationale trein zou de langzame stoptrein inhalen via het linkerspoor. De stoptrein die juist naar Hoek van Holland reed (in tegengestelde richting), moest daarom altijd wachten op een rood sein, totdat de internationale trein gepasseerd was.
De trein naar München had enkele minuten vertraging. Het rode sein werd niet opgemerkt door de machinist en de hoofdconducteur van de stoptrein naar Hoek van Holland. Net op het moment dat de internationale trein de andere stoptrein zoals gewoonlijk inhaalde doemde opeens de stoptrein vanuit tegengestelde richting op. Een frontale botsing volgde, de zware locomotief van de D-trein verpletterde een groot deel van de lichtere stoptrein. In de stoptrein vielen doden en zwaargewonden, in de internationale trein was men licht gewond. De stoptrein die zojuist naast de D-trein reed, werd zijdelings geschampt, zonder ernstige gevolgen.
Vlak voor de botsing sprong de machinist van de locomotief net op tijd uit de cabine; de machinist van de stoptrein daarentegen raakte zwaargewond maar overleefde het wel. In totaal kostte de ramp aan 24 mensen het leven en raakten er 5 mensen zwaargewond en tientallen lichtgewond. Als gevolg van de ramp voerde men de ATB sneller in (Automatische TreinBeïnvloeding), het systeem dat treinbotsingen moet voorkomen. Tot dat moment was slechts een kwart van het Nederlandse spoorwegnet voorzien van ATB.
In de laatste jaren nam het aantal incidenten waarbij machinisten door rood reden gestaag toe. Er kwam daarom veel kritiek op de overheid, omdat het ATB-systeem maar niet gemoderniseerd werd. De reden: te hoge kosten. De invoering van een nieuw veiligheidssysteem blijkt erg duur. Men wacht nu op de invoering van de European Rail Traffic Management System (ERTMS), de opvolger van de ATB.