Autoverzekering in de twintigste eeuw
In 2016 klaagde voetballer Eljero Elia dat zijn nieuwe, dure auto niet te verzekeren was. Al sinds de verplichtstelling van de autoverzekering worstelen verzekeraar en verzekerden met premies en risico's. Toen in de vorige eeuw steeds meer mensen een auto kregen, nam het aantal ongelukken toe, wat gevolgen had voor de premies.
Uitvinding auto en autoverzekering
De uitvinding van de auto had een grote impact op mobiliteit en veiligheid. Het eerste dodelijke slachtoffer viel al in 1869, toen de Ierse Mary Ward van een door stoom aangedreven voorloper van de auto viel en werd overreden. Aan het eind van de negentiende eeuw doken de eerste autoverzekeringen op. In de eerste helft van de twintigste eeuw werden deze vrijwel overal verplicht.
Amerikaanse premies schieten omhoog
Met het aantal auto’s liep het aantal ongelukken op, en daarmee eveneens de hoogte van de premies. In 1945 in de VS streken autoverzekeraars ruim 500 miljoen op aan premies, vijf jaar later was dat al 2,5 miljard, en in 1970 maar liefst 14 miljard. Daartegenover stond een gigantische hoeveelheid schade en slachtoffers. Het aantal ongelukken verdubbelde tussen 1945 en 1956 tot 40.000. Tussen 1913 en 1953 kwamen meer Amerikanen in het verkeer om dan het aantal soldaten dat sneuvelde tussen de Onafhankelijkheidsoorlog en de Korea Oorlog, een periode van zo’n tweehonderd jaar.
Snel en duur in de jaren ‘50
Als gevolg maakten veel verzekeraars nauwelijks winst op hun autoverzekeringen. Een belangrijke reden was dat auto’s en auto-onderdelen steeds duurder werden. In de jaren ’50 stonden snelheid, comfort en stijl centraal, ten koste van veiligheid. Een verzekeringsmedewerker klaagde over de nieuwe auto’s, met hun bumpers die bij het minste of geringste uit elkaar vielen en de rest van de auto nauwelijks beschermden. Een andere reden voor de stijging van ongelukken en premies was het grote aantal jonge, roekeloze bestuurders.
Autoverzekering in Nederland
In Nederland piekte het aantal verkeersongevallen in de jaren ’70. Sinds die tijd zijn er flinke stappen gemaakt in het vergroten van de veiligheid, hoewel het aantal slachtoffers de afgelopen twee jaar weer is opgelopen. Een autoverzekering is nog altijd verplicht. Op diverse sites kan men de voor hem of haar voordeligste autoverzekering berekenen, waarbij factoren als leeftijd, woonplaats en type auto een rol spelen. Het is een van de weinige momenten in het leven waarin je niet in het voordeel bent als jonge multimiljonair met een dure bolide.
Bronnen:
- Black, S.P. & J.P. Rossi (2001) Entrepreneurship and Innovation in Automobile Insurance: Samuel P. Black, Jr. and the Rise of Erie Insurance, 1923-1961 (Taylor & Francis)
- Borscheid, P., D. Gugerli & T. Straumann (2013) The Value of Risk: Swiss Re and the History of Reinsurance (Oxford University Press)
- Business Insider: ‘Voetballer Elia Eljero klaagt: mijn nieuwe auto is onverzekerbaar’ (22-07-2016)
- Volkskrant: ‘Waarom het aantal verkeersdoden weer stijgt’ (02-05-2017)
Afbeelding:
- Twee van de eerste hofauto’s. Anefo / Nationaal Archief (925-6198)