Wat maakt een leuk Valentijnscadeau
Sinds de negentiende eeuw is Valentijnsdag een steeds populairdere dag. Vanaf die tijd werd 14 februari steeds meer aangegrepen om iets te laten weten aan een al dan niet geheime liefde.
De eerste verrassingen die met Valentijnsdag verzonden werden, waren simpele kaarten. Hoewel, simpel, het waren vaak mooi versierde ansichtkaarten. De verbetering van de postdiensten en drukpersen maakte het in de negentiende eeuw mogelijk dat veel meer mensen zulke kaarten konden kopen en versturen. En dat gebeurde ook.
In die tijd ontstond ook het gebruik om een boodschap anoniem te versturen. In de Victoriaanse tijd golden strenge etiquette en sociale regels, waarbij een openlijke liefdesverklaring vaak uit den boze was. En dus werden de kaarten voorzien van liefdevolle boodschappen, maar niet van een afzender.
Chocola: het eerste Valentijnscadeau
Een van de eerste producten die naast wenskaarten aan Valentijnsdag gekoppeld werd, was chocola. In 1868 bedacht de Britse chocoladefabrikant Cadbury een verrassingsdoos in de vorm van een hart, speciaal voor Valentijnsdag. Het werd een succes, want de dozen chocolade vonden gretig aftrek als Valentijnscadeau. Daarmee was de toon gezet, want al snel volgden andere chocoladefabrikanten met hun eigen hartvormige verrassingsdozen met chocolaatjes. En nog altijd staan zulke dozen symbool voor Valentijnscadeau’s.
Maar wie nu in de winkelschappen kijkt, ziet dat het niet alleen bij kaarten gebleven is. De etalages puilen rondom Valentijnsdag uit van de Valentijnscadeau’s en veel mensen zijn bij winkels op zoek om een mooi cadeau voor vriendin, vriend, of geheime liefde te vinden. De komst van het internet heeft Valentijnsdag namelijk geen windeieren gelegd.
21e eeuw: meer kaarten én Valentijnscadeau’s
Hoewel de posterijen door het internet in eerste instantie minder druk leken te hebben tijdens Valentijnsdag, papieren kaarten werden vervangen door vrolijke e-cards, worden er nog steeds talloze papieren valentijnskaarten verstuurd. Het is voor de afzender immers makkelijker om anoniem te blijven bij het verzenden van een papieren kaartje, dan bij een email, waarbij de afzender vaak makkelijk te achterhalen is.
Aan het eind van de 20e eeuw en het begin van de 21e eeuwgroeide de populariteit van Valentijnsdag enorm. Waar in de jaren 50 de bloemenverkoop een flinke impuls kreeg door Valentijnsdag, kreeg nu de rest van de detailhandel ook dankzij Valentijnsdag. De focus van Valentijnsdag was verschoven van anonieme liefdesaanzoeken tot een uiting van liefde in het algemeen. Ook mensen bij wie de liefde al in vervulling was gegaan, begonnen hun partner te verrassen met een presentje. Webshops en winkeliers kunnen zich de laatste decennia elk jaar verheugen op talloze verliefde mensen op zoek naar een leuk cadeau voor vriendin, vriend of toch die geheime liefde. Want de anonimiteit van online winkelen maakt het makkelijker dan ooit om dat presentje anoniem te laten bezorgen.