Pieter de Josselin de Jong (1861-1906): Een vergeten meester
Het einde van de negentiende eeuw was een tijdperk waarin tradities en nieuwe ontwikkelingen naast elkaar bestonden. Het is precies deze tegenstelling die zichtbaar is in het werk van Pieter de Josselin de Jong. Dit maakt hem een unieke meester van de negentiende eeuw.
Pieter de Josselin de Jong (1861-1906) was een vermaarde kunstenaar in zijn tijd, maar na zijn vroegtijdige dood en de opeenvolgende vernieuwingen in de kunst raakte zijn naam al snel op achtergrond. Met een solotentoonstelling zet Panorama Mesdag deze ten onterechte vergeten meester op de kaart.
Panorama Mesdag toont de kunstenaar in de volle breedte van zijn kunnen, met een selectie van zijn beste schilderijen, pastellen, aquarellen en tekeningen. Brieven laten het publiek kennismaken met de mens achter de kunstenaar: een knappe, vrolijke gezinsman en een geliefde collega met een vooraanstaande positie in de Haagse kunstwereld. De tentoonstelling toont speciale aandacht voor het maakproces. Vaak werkte De Josselin de Jong dezelfde compositie in verschillende technieken uit, zoals olieverf, aquarel, pastel en potlood. Hierdoor krijgt de bezoeker goed inzicht in de technische en artistieke bekwaamheid van de kunstenaar.
Pieter de Josselin de Jong maakte al jong furore binnen de kunstwereld. Met zijn academische werk won hij verschillende prijzen en vond zelfs zijn weg naar museale collecties. Met portretten voorzag hij in zijn levensonderhoud: de welgestelden, inclusief het Koningshuis, gaf hij talloze keren weer. Het zijn echter de vrije portretten, van zijn familie en kunstenaarsvrienden, waarin zijn talent echt tot uiting komt.
Wanneer zijn financiële middelen het toelieten trok De Josselin de Jong erop uit. In Drenthe raakte hij gefascineerd door boeren en hun materieel. In Rome werd hij geïnspireerd door het straatleven. Zijn scherpe blik op de mensen en dieren die hij tegenkwam, komen prachtig naar voren in zijn dynamische tekeningen. Een reis naar Londen bracht hem in aanraking met de zichtbare gevolgen van de industriële revolutie. Met het daar opgedane thema fabrieksarbeiders, kwam hij tot zijn meest oorspronkelijke werk: uniek in de Nederlandse kunstwereld.
Mesdag bewonderde én verzamelde de werken van De Josselin de Jong. Zij kenden elkaar uit de Haagse kunstwereld. Twee werken van De Josselin de Jong uit de collectie van Panorama Mesdag zijn opgenomen in deze tentoonstelling: een portret van de actrice Theo Bouwmeester en een portret van Mesdag.