Adolf Hitler en Mercedes-Benz
Twee Duitse studenten hebben met hun afstudeerproject voor de nodige ophef gezorgd. Zij hebben voor hun studie op de filmacademie in Baden-Württemberg een reclamefilmpje gemaakt over de nieuwe Mercedes-Benz C-klasse die gevaren herkent. In het filmpje wordt een jonge Hitler aangereden. Mercedes distantieert zich van het filmpje vanwege het aanrijden van een kind. Opmerkelijk is echter de link naar de geschiedenis tussen Hitler en Mercedes.
Mercedes-Benz en de racerij in de jaren ’30
Mercedes-Benz is in 1926 ontstaan uit een fusie van Daimler Motoren Gesellschaft en Benz & Cie. Het bedrijf richtte zich op de productie van personenwagens en racewagens. Na de Beurskrach in 1929 en de economische crisis die daarop volgde kwam Mercedes-Benz in zwaar weer terecht. Aan het begin van de jaren ’30 keerden de kansen voor Mercedes en waagde het bedrijf zich, naast het produceren van personenwagens, weer aan de racerij. In 1932 kondigde de Association Internationale des Automobile Clubs Recannus (AIACR) aan dat er vanaf 1934 een nieuwe Formule klasse zou komen in de Grand Prix racerij. Hierbij was er volledige technische vrijheid voor de constructeurs, met de enige uitzondering van een maximaal gewicht van 750 kilogram voor de bolides. Deze technische vrijheid wakkerde het racevuur bij Mercedes definitief aan.
Mercedes-Benz en Nazi-Duitsland
Na het aan de macht komen van Adolf Hitler in Duitsland in het begin van 1933 braken er betere tijden aan voor Mercedes. Mercedes produceerde luxe personenwagens waar de nazi’s erg gecharmeerd van waren. Hitler en andere hooggeplaatste nazi’s werden dan ook veelvuldig rondgereden in de luxe auto’s van Mercedes. Daarnaast zag Hitler een kans om het aanzien van Nazi-Duitsland via de racerij naar een hoger niveau te tillen. De racerij zou een van zijn propagandamiddelen worden. De nazi’s steunden de auto-industrie, legden de Autobahn aan, verlaagden de belastingen op auto’s en stimuleerden autofabrikanten om mee te doen met de racerij. De nazi’s lieten graag hun voorsprong op technisch gebied zien en de autosport was er een goed podium voor. De successen voor Mercedes in de jaren ’30 waren dan ook groot met diverse Grand Prix overwinningen in 1934 en 1937 tot en met 1939.
De Tweede Wereldoorlog
Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de racerij volledig stil te liggen. Desalniettemin legde deze periode geen windeieren voor Mercedes. In opdracht van de nazi’s produceerde het automerk vele militaire voertuigen en personenwagens voor hooggeplaatste nazi’s. Pas na de Tweede Wereldoorlog kwam de racerij weer op gang en Mercedes zou pas in 1954 weer toetreden tot het hoogste niveau van de racerij: het in 1950 opgerichte Formule 1 wereldkampioenschap.
Mercedes na de Tweede Wereldoorlog
Vandaag de dag zijn velen de link van Mercedes en Nazi-Duitsland vergeten en zijn vooral de technische innovaties vanuit de racerij blijven hangen. Het filmpje van de studenten koppelt de technische innovaties wederom aan het verleden van het bedrijf met Nazi-Duitsland met de slogan ‘Mercedes Benz – automatisch remsysteem - detecteert gevaren voordat ze ontstaan’. De auto rijdt de jonge Hitler dood. Op de videowebsite Vimeo is het filmpje inmiddels razend populair.
Bekijk hier het filmpje:
Bronnen
- Rtlnieuws.nl, Lugubere Hitler clip Mercedes (...) (28-08-2013)
- Racexpress.nl, Special - terug in de tijd (...) (12-02-2012)
- Nos.nl, Mercedes rijdt jong Hitler (...) (28-08-2013)
- Mercedes-Benz.nl, Hoogtepunten uit de racegeschiedenis
Afbeelding
- Wikimedia Commons, Gottfried-Feder