Geen afbeelding beschikbaar

Arrestaties van kapiteins bij scheepsrampen in de 20e eeuw

De kapitein van het afgelopen vrijdag gezonken cruiseship de Concordia, Francesco Schettino, is gearresteerd omdat hij tijdens de reis ‘grove inschattingsfouten’ maakte. De koers van Schettin week af van wat geprogrammeerd was en voer onder andere te dicht bij de kust. Ook in 1991 werd de kapitein van een cruiseschip beschuldigd nadat zijn schip MTS Oceanos was gezonken en hij voortijdig van boord ging.

Op 3 augustus 1991 voer de Oceanos in slechte staat uit Griekenland naar Zuid-Afrika. De Oceanos had veel losse platen op de romp, veel terugslagkleppen waren gestript voor reparatie en er zat een gat van 10 centimeter in het ‘waterdichte’ schot tussen de generator en de rioleringstank, die als zekering bij een eventueel ongeval dient. Op 4 augustus 1991 sloeg het noodlot toe. Door een enorme storm werd de verwaarloosde staat het schip fataal. Om 21:30 stroomden golven door het gat in het schot naar de generator. De stroom viel uit en het schip dreef rond tussen de woeste golven. Het schip kon niets beginnen tegen deze golven en stroomde langzaam vol met water.

Evacuatie

Er ontstond grote paniek. Kapitein Yiannis Avranas maakte toen enkele kritieke fouten. Zo sloeg hij geen alarm, waardoor de passagiers geen idee hadden wat er gaande was. De passagiers werden pas met de situatie geconfronteerd toen er water binnenstroomde in de kamers waar zij zaten. Ook gaf de kapitein geen opdracht om de veiligheidsschotten goed dicht te maken en de patrijspoorten te sluiten. Avranas gaf maar één bevel, en dat was dat de bemanning, inclusief hemzelf, zo snel mogelijk het schip moest verlaten. Hij informeerde de passagiers dus nieten liet hen aan hun lot over. De Cape Times schreef na de ramp dat een passagier liet weten dat de Avranas zelfs een oudere vrouw uit de weg had geduwd, om als eerste bij de helikopter aan te komen. Avranas ontkende dit Later.  Ondanks zijn nalatigheid, overleefden de 571 passagiers, met hulp van andere schepen die in de buurt waren, de ramp allemaal.

Arrestatie

KapiteinYiannis Avranas is achteraf gearresteerd en beschuldigd van nalatigheid, net als kapitein Francesco Schettino van de Costa Concordia nu. Maar Avranas heeft altijd beweerd dat zijn schip in goede staat was en dat hij een volgende keer precies hetzelfde zou handelen. Hij stelde dat hij een bevel had gegeven tot evacuatie van het schip en ‘wanneer ik een bevel geef om het schip te verlaten, maakt het niet uit wanneer ik het schip verlaat. Het verlaten gold voor iedereen. Als bepaalde mensen liever op het schip wilden blijven, dan mogen zij blijven.’

De Costa Concordia in 2011

De bestuursvoorzitter Pier Luigi Foschi van de rederij Costa Crociere heeft laten weten dat het schip veilig was en aan alle normen voldeed. Dit is een groot verschil met de situatie in 1991. Wel heeft de kapitein volgens Foschi het schip voortijdig verlaten. Geheel in overeenstemming met de situatie in 1991, al waren er toen geen doden gevallen. Ook is Foschi er stellig van overtuigd dat het de schuld van Schettino was dat het schip aan grond liep. In Italië is er een wet dat kapiteins die het schip voortijdig verlaten 12 jaar de cel in moeten gaan. Kapitein Schettino ontkent dat dit het geval was.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen.