geschiedenis van het circuit van Zandvoort

Circuit Zandvoort: een zee aan racecultuur

De Formule 1 komt terug op het circuit van Zandvoort. Jaren was het parcours het toneel van de hoogste klasse van de autosport, maar het Formule 1 circus verhuisde in 1985. Tot 2020. Dan rijden de bolides weer hun rondjes aan zee. Een terugblik waard, voor dat mooie circuit achter de duinen.

Paradestrasse

Het circuit begon zelf vaart te maken tegen het eind van de jaren 30. Toen was het circuit van Zandvoort nog een stratencircuit, maar al vlug werd besloten de racebaan naar een locatie tussen de duinen te verplaatsen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leek het plan nogal wat vertraging op te lopen, tot het punt waarop burgemeester Van Alphen de bezetters wist om te praten. Hierdoor kreeg het het circuit een dubbele functie. De racebaan zou ook dienen als ‘paradestraat’, waarop de bezetters hun overwinning zouden kunnen vieren. Dat zette wat zoden aan de dijk, maar desondanks werd er geen volledig circuit aangelegd.

geschiedenis van het circuit van zandvoort

Ongelukken op Circuit Zandvoort

Aan het einde van de oorlog werd de aanleg van het circuit hervat, waarna op 7 augustus 1948 de eerste race werd gehouden. De hierop volgende jaren vormden de geboorte en gloriejaren van de Grand Prix van Nederland, al leek er in de jaren 70 een einde aan te komen. Het circuit zou te onveilig zijn; wat bevestigd werd door het dodelijke ongeluk van de Britse coureur Piers Courage. Diverse veiligheidsmaatregelen volgden, maar dit bleek niet te baten toen in 1973 coureur Roger Williamson na een crash levend verbrandde in zijn wagen. Achteraf bleek dat het circuit nauwelijks was voorbereid op de felle brandstofbranden. Er waren in de buurt van het ongeluk nauwelijks brandblussers voorhanden en de marshalls langs de baan droegen geen brandwerende kleding. Desondanks bleef de Grote Prijs tot 1985 in Zandvoort. In dat jaar vertrok de Grote Prijs uit de badplaats, in verband met economische problemen.

Geschiedenis van het Circuit van Zandvoort

‘’Me gras! Me gras!’’

Naast de formule 1-races en andere motorsport bestemmingen, staat het circuit bekend om veel ander entertainment. Er werden wielerwedstrijden gehouden en automerk DAF presenteerde er haar auto's. Maar in de jaren 80 was het circuit ook het toneel van een hoop gekkigheid. Zo klonk er bijvoorbeeld ‘’Me gras! Me gras!’’ door menig woonkamer. Achteruit rijden met Dafjes, onder droogcomisch commentaar van komiek André van Duin, was een grote hit op TV. Jarenlang werd het succes van het circuit versterkt door de absurde races tijdens Ter land, ter zee en in de lucht, waarbij auto's en allerlei andere voertuigen doldwaze capriolen uithaalden. Met of zonder caravan: het enige wat er tijdens die races daadwerkelijk vast stond, was de plaats van gaspedaal, rem, koppeling en stuur.

Geschiedenis van het circuit van Zandvoort

Huidig gebruik

Tegenwoordig wordt het circuit voornamelijk gebruikt als interim circuit, waar races in de klassen van Formule 3- en  Deutsche Tourenwagen-Masters worden gegeven. Daarmee is Zandvoort niet meer daverend circuit voor wereldkampioenen, maar nog altijd een grote opstap naar de absolute wereldtop. Zo maakte Nederlands beroemde autocoureur Verstappen zelf eerst carrière in de Formule 3, voordat hij in de Formule 1 zou gaan rijden. Daarmee is het circuit bij Zandvoort in de ogen van velen kweekvijver voor nieuw talent.

Terugkeer van de Formule 1?

Al jaren wordt er gesproken over de terugkeer van de de koningsklasse van de autosport, de Formule 1, weer terug te laten keren op het cirquit. In maart 2019 verstrekte de gemeenteraad van Zandvoort een miljoenensubsidie aan het cirquit, als bijdrage aan een poging om de Formule 1 weer terug te laten keren naar Zandvoort. 

Bronnen:

 

Meer weten

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!