Geen afbeelding beschikbaar

Cruiseschip gezonken

Ongeveer niets was in orde aan het oude Russische cruiseschip de Bulgaria, stellen de Russische autoriteiten achteraf bestraffend vast. De milde storm op de Wolga in combinatie met een stuurfout van de kapitein, zorgde zondag voor het zinken van de Bulgaria. De grootste scheepsramp was in 1945. Er kwamen bijna 10.000 mensen om het leven.   

In Hamburg op 5 mei 1937 werd in aanwezigheid van Adolf Hitler, de Wilhelm Gustloff gedoopt. Acht jaar later, op 30 januari 1945, verging het schip in de Oostzee met een kleine 10.000 man aan boord. Het was de grootste scheepsramp ooit. Er waren ruim zes keer zoveel slachtoffers als bij de Titanic, die in 1912 zonk en waarbij 1503 passagiers om het leven kwamen.

Wilhelm Gustloff

De Wilhelm Gustloff, van de Nationaal socialistische organisatie Kraft durch Freude (KdF), maakte het voor de gewone arbeider mogelijk om goedkoop op vakantie in het buitenland te gaan. Het schip was genoemd naar de vermoorde Duitse leider van de Zwitserse Nazipartij, Wilhelm Gustloff. Op 5 mei 1937 werd het schip voor het eerst te water gelaten als cruiseschip voor de KdF. Tot 1939 voer het schip met name tussen de Noorse fjorden door en naar de kusten van Portugal en Italië.

Tweede Wereldoorlog

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, was het gedaan met de plezierreisjes. In 1939 en 1940 werd het schip overgeschilderd en ingezet als hospitaalschip. Uiteindelijk deed het geen dienst in die hoedanigheid, omdat het begin 1940 naar Gdynia (Gotenhafen) in Oost-Pruisen werd gezonden om daar als drijvend hoofdkwartier voor de Duitse onderzeevloot te dienen. Eind januari 1945 werd het ingezet om terugtrekkende Duitse soldaten te evacueren van Gdynia naar Kiel. Daar zouden de gewonde militairen van boord gaan en daarna zou het schip doorvaren naar Flensburg om de overige vluchtelingen af te zetten. De reden voor deze grootscheepse evacuatie waren de Russen die steeds dichterbij kwamen.

Schipbreuk in de Oostzee

Nadat het schip uit de haven vertrokken was, werd het vrijwel meteen getorpedeerd en zonk het, 30 kilometer buiten de Poolse kust. Een Russische onderzeeër, de S-13, had drie torpedo’s afgevuurd. Het schip zonk binnen 50 minuten. Op het schip werden 10.582 mensen vervoerd, waarvan 9343 mensen om het leven kwamen. De overlevenden werden uit het ijskoude water van de Oostzee gehaald door de begeleidende konvooi schepen.

Reddingsboten

Doordat de Duitsers geen hoge pet op hadden van de Russische onderzeeërs die in de Oostzee gelegerd waren, werd het schip bij uitvaren slechts begeleid door een torpedoboot. De bescherming van het schip was dus minimaal. Dat was niet het enige probleem. Aan boord van het schip waren slechts voor 5060 man reddingsboten en vlotten aanwezig. De machines die gebruikt werden om de boten in het water te laten zakken waren daarnaast bevroren, zodat de al aanwezige reddingsboten zelfs niet gebruikt konden worden. Er waren wel voldoende reddingsvesten aan boord, maar door de lage tempratuur van het water zouden weinig mensen het dobberen in het water overleven. Het gevolg: 9343 schipbreukelingen.

Schipbreuk in de Wolga

Dit weekend zonk het Russische cruiseschip de Bulgaria in de Wolga. Er werden meer dan 200 mensen vervoerd op het schip, dat slechts een capaciteit had voor rond de 100 personen. Het schip was al in 1955 gebouwd en bij het begin van de reis functioneerde één van de motoren niet goed. Desondanks voer het schip uit. Toen er een lichte storm uitbrak en de kapitein een verkeerde manoeuvre maakte, sloeg een golf de eerste slachtoffers van het dek. De boot sloeg om en zonk binnen enkele minuten. Bij de ramp kwamen 128 mensen om het leven.

Landen: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt