De geschiedenis van Guinness
De koffieketen Starbucks heeft voor haar seizoensdrankje voor het najaar van 2014 een wel heel aparte smaak bedacht, namelijk koffie met biersmaak. Dit drankje ziet eruit en moet smaken als een stout, zoals Guinness. Over dit bier wordt juist altijd gezegd dat het naar koffie smaakt. De geschiedenis van de Guinnessbrouwerij gaat terug tot de achttiende eeuw.
Oprichting van Guinness
Het bedrijf Guinness werd opgericht door Arthur Guinness in 1759, die dat jaar in Dublin een kleine brouwerij startte met de naam St. James’ Gate Brewery. Aanvankelijk richtte Guinness zich op een ruime variëteit aan bieren, maar in 1799 werd besloten om zich alleen nog maar te richten op het brouwen van het zogenaamde porter bier. Dit bier werd zo genoemd, omdat het erg populair was bij straat- en rivierdragers uit Londen. In het Engles werden zij porters genoemd. Vanaf 1840 kreeg Guinness’ sterkste bier, de ‘Extra Superior Porter’, de naam Extra Stout. De meeste Porters waren naar huidige maatstaven zeer sterk en hadden ook een sterkere koffiesmaak.
Wereldmerk
De kleinzoon van Arhtur, Benjamin Lee Guinness, maakte van het bier een wereldwijd bekend merk. In 1883 was Guinness de grootste brouwerij ter wereld. In 1936 opende het bedrijf een nieuwe brouwerij nabij Park Royal in Londen. Deze fabriek werd al snel groter dan de fabriek in Ierland zelf. In de jaren tachtig breidde het bedrijf haar bezigheden sterk uit door de Schotse firma Arthur Bell & Sons te kopen. In 1997 fuseerde Guinness met de firma Grand Metropolitan. Het bedrijf Diageo dat hieruit voortkwam, vestigde haar hoofdkantoor op de plek van de Londense brouwerij.
Cultuur
Guinness is sterk verbonden met de Ierse cultuur. De brouwerij heeft dan ook veel betekend voor de Ieren. Oprichter Arhur Guinness onderhield zijn werknemers goed. Hij gaf zijn werknemers bijvoorbeeld gratis gezondheidszorg, betaalde vrije dagen uit, gaf een weduwepensioen en bovendien een goed salaris. In 1930 was 1 op de 10 mannen in Dublin direct of indirect afhankelijk van de brouwerij. Toch valt over de Iersheid van het bedrijf wel te twisten, want tot 1960 had het bedrijf een beleid om geen katholieken aan te nemen. Voor een land waar bijna 90% van de bevolking katholiek is, is dat op z’n minst frappant.
Gezondheid
Veel Ieren geloven dat Guinness beter is voor de gezondheid dan andere bieren. Toen het bedrijf in de jaren twintig met een reclamestrategie wilde komen om meer omzet te maken vroeg het bedrijf wat mensen na het drinken van hun bier voelden. Veel mensen meldden dat zij zich beter voelden na het drinken van een glas Guinness. Met de reclameslogan “Guinness is Good for You” was het idee dat Guinness een helende werking had geboren. Het drinken van Guinness kan, vanwege de vele antioxidanten dat het bier bevat, inderdaad bevorderend zijn tegen hart- en vaatziekten. Dit geldt echter ook voor andere bieren.
Schuimkraag
Tegenwoordig wordt het bier volgens Guinness nog steeds gebrouwen op dezelfde manier als vroeger, met enkel water, gerst, hop en gist als ingrediënten. Het water dat wordt gebruikt komt uit een bron die zich in de Wicklow Mountains bevindt. Deze Wicklow Mountains liggen ten zuiden van Dublin. Voor het inschenken van Guinness bestaat een aparte techniek. Net als andere Stoutbieren moet het bier zeer langzaam en in twee keer uitgeschonken worden. Hierdoor ontstaan een dunne maar zeer stevige schuimkraag.
Bronnen:
- www.dailymail.co.uk, Coffe tastes like Beer
- www.guinness.com, The Story
- www.brittanica.com, Guinness
- en.wikipedia.org, Guinness