daf

De revival van DAF: een Nederlands succesverhaal

In Eindhoven, in 2013, startte koning Willem-Alexander de productie van het nieuwe model vrachtwagen van DAF. Het Nederlandse merk maakte woelige tijden door - zoals elk automerk - maar staat er nog steeds. Het bedrijf produceert al jarenlang geen personenauto's meer maar nog steeds kennen mensen DAF omwille van zijn kleine en volautomatische auto in die in jaren '60 en '70 in trek was. Tijd voor een overzicht.

Geboorte van een merk

De stichter van DAF was Hub van Doorne, die samen met zijn broer Wim de 'Machinefabriek en Reparatie-inrichting' stichtte. Hub werkte als werkmeester in een machinefabriek in Eindhoven. Op zekere dag kwam een industrieel de fabriek binnen. Hij had een probleem met zijn auto die een nogal ingewikkelde motor had, namelijk een Stearns-Knight auto. Niemand kreeg de auto gestart, behalve Hub van Doorne. Dat leverde hem het respect op van directeur Huenges van de machinefabriek. Hij hielp van Doorne met het opzetten van een eigen constructiebedrijf, onder voornoemde naam.

Opgang van DAF

Van dan af ging het zeer snel. Grote orders volgden elkaar snel op en de fabriek nam al snel grote uitbreiding: 32 mensen had de fabriek in dienst rond 1929. Toen brak de crisis van de jaren '30 aan en moesten de broers creatief uit de hoek komen. Zo werd begonnen met de productie van aanhangwagens. De bedrijf werd omgedoopt tot 'Van Doorne's Aanhangwagenfabriek' of DAF. De Tweede Wereldoorlog vertraagde de productie maar intussen werkten de broers ijverig door aan het prototype van een vrachtwagen. In 1949 was het zover: de eerste DAF-vrachtwagen.

De Variomatic: de eerste personenauto

Tijdens de oorlog had Hub al een prototype van een personenauto ontworpen; de 'Rijdende Regenjas' werd die al spottend genoemd. In 1953 werd met de productie gestart van een auto en 1958 was het eindelijk zover: de Variomatic 600 was een volwaardige auto voor vijf personen met automatische transmissie. De auto werd gepresenteerd aan het publiek tijdens de AutoRAI in 1958. Er waren meteen 4000 bestellingen: de DAF was hot! Verschillende types volgden elkaar in een snel tempo op: de zwaardere 750; de zogenaamde 'Daffodil'; de iets ruimere 'b-type' 44 en tenslotte de 66, die later als Volvo op de markt kwam. Onderdelen voor deze auto's kunnen nog steeds besteld worden bij Onderdelenstore24.

Crisis in de automobielsector

De overname van DAF door Volvo was een teken van de veranderende tijd. Tijdens de jaren '70 werd het wereldwijd crisis en dat uitte zich door fusies en overnames. De DAF / Volvo 66 was de laatste personenauto die DAF produceerde. Het bedrijf was te klein geworden en werd opgedeeld in een auto- en een vrachtwagenafdeling. De personenautotak ging verder als Volvo (het laatste exemplaar liep van de band in 1981) terwijl de vrachtwagentak verder ging onder de naam DAF.

Vandaag: met open blik naar de toekomst kijken

Vandaag loop de productie van vrachtwagens in Eindhoven op wieltjes. DAF beleefde enige moeilijke jaren, onder meer door het bijna-bankroet van de onderneming in 1993. Maar DAF beleefde ook mooie jaren, dankzij het winnen van de titel 'truck van het jaar' in 1988 en in 1998.

Partners: 

Landen: 

Lees Archeologie Magazine

Lees de special in het komende nummer van Archeologie Magazine. Neem vóór vrijdag 19 februari 16:00 u. een abonnement.

Lees Archeologie Magazine

Lees het  komende nummer van Archeologie Magazine. Neem vóór vrijdag 19 februari 16:00 u. een abonnement.

Lees Archeologie Magazine

Lees het  komende nummer van Archeologie Magazine. Neem vóór vrijdag 19 februari 16:00 u. een abonnement.

Meteen op de hoogte van de nieuwste historische verhalen!

Lees Archeologie Magazine

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

75 jaar atoombom

Van 25 september 2020 t/m 17 januari 2021 toont Japanmuseum SieboldHuis de tentoonstelling ‘De bom. 75 jaar na Hiroshima en Nagasaki’. Wat zijn de gevolgen van de atoombom op de mensen en de omgeving?