De stronttonnetjesschepper en de strontkar

Verdwenen beroepen – Een van de meest smerige beroepen uit het verleden is toch wel de stronttonnetjesschepper. Vroeger toen er nog geen toilet en riolering was, deden de mensen hun behoefte op een emmer of po. Deze werd eens in de week opgehaald en geleegd door de stronttonnetjesschepper die de uitwerpselen vervolgens op zijn strontkar gooide en buiten de stad bracht.

Stinkende middeleeuwse straten

In de middeleeuwen kwam de ontlasting van mensen vaak in het water of in de straten terecht, waardoor de stad vaak stonk. Dit was erg natuurlijk slecht voor de gezondheid van de mensen en om dit op te lossen verboden de stadsbesturen om afval en uitwerpselen te lozen in de grachten. Het alternatief was de beerput (beer = poep). Dit was een put waar de uitwerpselen in werden gegooid. . Vaak werden huurbazen verplicht om in de kelders of tuinen een beerput te maken. In de armere wijken werden minder beerputten gemaakt en moesten de mensen er een delen.

Strontkar

Tijdens de industrialisatie in de achttiende en negentiende eeuw kwamen steeds meer mensen in de steden wonen. Omdat de beerputten snel vol raakten en de stank dus nog steeds erg was, besloten gemeenten om de stront te komen ophalen. De strontkar kwam elke dag langs om de beerputten leeg te maken en de tonnen met stront mee te nemen. De strontkar werd ook wel spottend ‘Boldootkar’ genoemd. ‘Boldoot’ was vroeger een bekend geurenmerk. Omdat niet alles altijd netjes in de beerput of ton terecht kwam, was de taak van de stronttonnetjesschepper ook om de uitwerpselen op straat op te ruimen. Soms werden de uitwerpselen van de strontkar naar boeren gebracht, die het als mest gebruikten voor hun akkers.

Toilet en riolering

Met de komst van het riool en de toilet in de negentiende eeuw verdween de strontkar. Maar het duurde nog lang voordat alle woningen en plaatsen waren aangesloten op de riolering.  Er zijn nog gevallen bekend in Nederland waar de stronttonnetjesschepper zelfs na de Tweede Wereldoorlog nog door ging, zoals in de Jordaan in Amsterdam. Voor plaatsen die niet aangesloten waren op de riolering, werd afvalwater opgeslagen en regelmatig leeggezogen door een gierwagen; de moderne versie van de strontkar.

 

<h3>Bronnen:</h3>
Hpdetijd.nl:<a href="http://www.hpdetijd.nl/2014-06-13/uitgestorven-beroepen-3-snuifmolenaar-... target="_blank"> stronttonnetjeschepper</a>
Nemokennislink.nl:<a href="https://www.nemokennislink.nl/publicaties/waar-bleef-de-poep" target="_blank"> Strontkar </a>
Wikipedia.org: <a href="https://nl.wikipedia.org/wiki/Strontkar" target="_blank">Strontkar </a>
<h3>
Afbeelding:</h3>
Pixabay.com: <a href="https://pixabay.com/nl/water-kast-toilet-wc-gemak-1333509/" target="_blank">toilet  </a>

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!