Geen afbeelding beschikbaar

Een korte reis door de geschiedenis van de auto

Van exclusief statussymbool naar gebruiksvoorwerp van alleman, naar car sharing en auto's huren.


Tegenwoordig is de auto niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Niet gek, want de auto heeft een grote invloed gehad op de verschijningsvorm van dat straatbeeld. Hoe heeft de auto zo'n grote impact kunnen hebben op onze wereld? Ga mee op een kleine reis door de tijdslijn van de automobiel.


Paardenkrachten


Met paard en wagen reden de boeren van het platteland naar het marktplein in de stad om hun waar te verkopen. Daar zagen ze het voor het eerst; een gemotoriseerd voertuig. Voor de stadse elite was het een manier om zich te onderscheiden en hun rijkdom te uiten. Niet gek dus dat de auto zelfs tot in de huidige tijd een echt statussymbool is gebleven. De auto werd steeds vaker ingezet. Niet alleen als statussymbool maar langzaam ook door het feit dat een automobiel vele malen functioneler was dan een paard en wagen. Een auto was bovendien sneller; in plaats van één paardenkracht had een dergelijk voertuig er meerdere. Langzaam maar zeker verdrong de auto de paard en wagen als meest gebruikte voertuig. Nederland had de automobiel in het hart gesloten en de vraag naar auto's groeide explosief.


Huisje, boompje, beestje, auto; file


De auto werd financieel steeds beter bereikbaar terwijl de Nederlandse bevolking explosief groeide. In ons land leidde dit tot een beweging die uitging van de ideale woonsituatie. Men woonde verder van de stad in een vrijstaand huis, op eigen grond met een garage voor de auto. Het werk was dan wel een stukje reizen, maar men woonde in rust en ruimte. Deze beweging is rond de zestiger en zeventiger jaren populair geweest; ook terug te zien in de bouw van snelwegen, buitenwijken en woonsteden. Elke plek in het land moest bereikbaar zijn met de auto en daarvoor moest alles wijken. Juist deze trend die iedereen een gelukkiger leven liet leiden keerde zich tegen de mens. En die ommekeer werd indirect ook weer door de mens veroorzaakt. We werden geterroriseerd door files; waardoor onze reistijden dagelijks steeds ondraaglijker werden.


Milieu en de auto; vrienden of vijanden?


En zo kwamen ook de eerste geluiden uit de maatschappij tegen de auto. Men ging nadenken over het effect op het milieu van al die uitlaatgassen die zich vormden bij de ellenlange files in ons land. En zo begon langzaam de omslag van power, pk's en snelheid naar milieuvriendelijk, compact en bewust. Er werden nieuwe technieken ontwikkelt om de impact op de wereld zo klein mogelijk te maken. Het bewustzijn was groter en de manier waarop auto's werden ontwikkeld werd totaal omgegooid. Ook werd de auto anders gebruikt. Steeds minder mensen wilden vervuilend dagelijks op en neer rijden en gingen dichter bij het werk wonen of gebruik maken van het openbaar vervoer. De mens veranderde; en zo veranderde de auto met ons mee.


De beleveniseconomie en de auto


De auto heeft in elk tijdsbeeld gepast. Ook in het huidige tijdsbeeld heeft de auto een belangrijke functie. Wel is er een transitie gaande. Met de opgang van de beleveniseconomie is men minder gaan verlangen naar dingen hebben en meer naar dingen doen. De gedachte hier achter is dat zonder dingen te bezitten er een grote last van de schouders verdwijnt en men optimaal kan genieten van het leven. Bij het gebruik van auto's zien we deze trend ook zeker terug. Auto's zijn niet alleen milieuvriendelijker geworden maar worden ook bewuster gebruikt. Buren bezitten samen een auto en meer en meer mensen maken gebruik van een gezamenlijke auto. Men doet steeds vaker de grote auto weg en kiest ervoor om bij verre reizen ervoor te kiezen om een auto te huren bij autoverhuurders zoals Cardelmar en Hertz. Vooral in de stad is dit van toepassing; de voordelen van een auto zonder met de zorgen van een auto te hoeven leven.


Toekomstmuziek


Hoe gaat de toekomst zich ontwikkelen? Worden auto's milieuvriendelijker en bewuster gebruikt? Of zullen we juist een tegenbeweging gaan zien. Niemand kan het met zekerheid zeggen, maar voor de auto zal altijd een rol liggen binnen onze maatschappij.

Partners: 

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Het ‘sterrenkamp’ in Bergen-Belsen

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief.