Geschiedenis Euromast

Euromast Rotterdam: Van bijna 300 meter naar bijna afgebroken

De Euromast in Rotterdam is 185 meter lang en is daarmee de hoogste toren van ons land. De uitzichttoren werd in 1960 geopend tijdens de Floriade, een tuinbouwtentoonstelling. De Euromast was bij de opening 107 meter hoog, maar werd in 1970 verhoogd. Een poging voor een nieuwe verhoging tot driehonderd meter rond de eeuwwisseling leidde tot hevige protesten en ging niet door. Zelfs waren er zelfs plannen om de toren af te breken.


Architect Huig Aart Maaskant


De Euromast is een van de bekendste werken van de Rotterdamse architect Huig Aart Maaskant. Een ander beroemd gebouw dat hij ontwierp, is de Pier in Scheveningen. Maaskant heeft zich in de jaren vijftig vooral gericht op utiliteitsbouw. Dat houdt in dat hij zich bezig hield met bouwwerken die niet bedoeld waren om in te wonen, zoals bedrijfspanden en provinciehuizen.


Te hoge Euromast


Maaskant ontwierp de Euromast in opdracht van comité NV Eurotoren, dat in 1955 ter gelegenheid van de Floriade het idee voor een uitzichttoren bedacht. Architect Jaap Bakema leverde ook een ontwerp aan voor de Euromast, maar het plan van Maaskant werd boven dat van hem verkozen.  Bakema ontwierp een toren van 125 meter hoog. NV Eurotoren vond dat te lang, want men was bang dat bezoekers vanwege de hoogte de toren niet durfden te bezoeken.


De hoogste toren van Rotterdam


Het ontwerp van Maaskant was minder hoog, maar later werd de toren alsnog verhoogd. De stad Rotterdam bloeide op en hoge gebouwen schoten als paddenstoelen uit de grond. Andere gebouwen gingen de trots van Rotterdam, zoals de Euromast wordt genoemd, in hoogte voorbij. Omdat de Euromast niet meer de hoogste toren van de stad was, nam de interesse van bezoekers af. Het gebouw van de Medische Faculteit Rotterdam was in 1968 met 114 meter het hoogst. In 1970 was de Euromast opnieuw het hoogste gebouw van de stad.


Geschiedenis Euromast


Space Tower


De wijze waarop de Euromast opnieuw de hoogste toren van Rotterdam werd, is spectaculair. De Euromast werd namelijk niet verder uitgebouwd, maar in plaatst daarvan werd een andere toren op de Euromast geplaatst. Een door de Zwitserse firma Willy Bühler A.G. gebouwde toren met de naam Space Tower kwam bovenop de Euromast, waardoor de nieuwe toren een hoogte bereikte van 185 meter. Voor het plaatsen van  de Space Tower werd gecontroleerd of de Euromast stevig genoeg was om een tweede toren te dragen. De constructie bleek aan de stevigheid te voldoen. Met behulp van een 140 meter hoge kraan is de Zwitserse toren in onderdelen op de Euromast geplaatst. De verhoging nam een tijd in beslag van negen dagen.


Nieuwe plannen voor verhoging


Later, rond de eeuwwisseling, had eigenaar Mediamax plannen om de toren verder te verhogen tot driehonderd meter, maar vanwege veel kritiek ging dat niet door. Als de toren omgebouwd en verhoogd zou worden zou de toren te veel weg hebben van torens in andere steden, zoals Berlijn en Seattle. Wanneer de verhoging was doorgegaan, was de Euromast slechts 24 meter lager geweest dan de Eiffeltoren in Parijs, die 324 meter hoog is.


De Euromast als Rotterdams icoon


In 2001 werd een plan gelanceerd voor een nieuwe toren van 392 meter hoog. De Parkhaven Tower zou in de plaats komen van de Euromast, die bij het doorgaan van het plan dus zou  verdwijnen. De gemeente van Rotterdam zag het plan niet zitten waardoor de Parkhaven Tower definitief van de baan was. De Euromast is uitgeroepen tot een monument van de gemeente. Hierdoor is de afbraak van de toren een bijna onmogelijke optie.

Bronnen

architectuurinrotterdam.nl Architectuur in Rotterdam
www.architectuur.org Euromast
couvreur.home.xs4all.nl Architectuur 100 jaar
euromast.nl Geschiedenis Euromast
wikipedia.org Huig Aart Maaskant
deltametropolis.nl Rotterdam Parkhaven

 

Afbeeldingen

flickr.com Euromast

Ook interessant: 

Partners: 

Landen: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief.