Geen afbeelding beschikbaar

Geschiedenis haven van Rotterdam

De Rotterdamse haven is één van de grootste havens ter wereld.


Ontstaan van de haven


De Rotterdamse haven is in de Middeleeuwen ontstaan. De stad zelf ontstond omstreeks 1260 na Christus, rondom een dam in de rivier de Rotte (vandaar de naam Rotterdam). Aan de dam werd een kleine haven gesticht, waar goederen werden overgeladen. De haven zorgde voor handel waardoor de stad groeide. In de zestiende eeuw kreeg de haven bovendien een belangrijke functie in de visserij. Hoewel de haven voor die tijd ook al een belangrijke functie had, was de haven moeilijk te bereiken. Tijdens het koloniale tijdperk was niet deze haven, maar de haven van Amsterdam het centrum van de koloniale handel. In Amsterdam zaten de belangrijke handelaren, en deze haven was makkelijk te bereiken. In de tweede helft van de negentiende eeuw werden belangrijke veranderingen doorgevoerd waardoor de haven van Rotterdam een enorme groeispurt maakte.


Eind negentiende eeuw


Aangezien in de tweede helft van de negentiende eeuw het Duitse Ruhrgebied enorm aan het industrialiseren was, was het voor de Nederlandse overheid van extra belang om de bereikbaarheid van de haven te optimaliseren. Als eerste werden nieuwe havenbekkens aangelegd. De staalindustrie in het Ruhrgebied had veel erts nodig, wat Rotterdam nu makkelijk via de Rijn kon vervoeren. De slechte bereikbaarheid van de haven had met name te maken door de verzanding van de waterwegen. In 1866 begon de aanleg van de Nieuwe Waterweg en deze was in 1872 af. Voorheen had de haven geen rechtstreekse verbinding met zee, maar door middel van een doorgraving van duinen werd een verbinding gemaakt met de Noordzee.


Twintigste eeuw


Ongeveer de helft van de haven werd door bombardementen tijdens de Tweede Wereldoorlog verwoest. Na de oorlog werd flink geïnvesteerd in de wederopbouw en uitbreiding van de haven. De haven maakte na de oorlog een snelle groei door, waardoor ze met moeite het aantal schepen nog aan kon. Daarom werd in 1947 onder meer het Botlek-gebied aangelegd. In de twintigste eeuw werd aardolie belangrijker voor de economie. Door de aanleg van de Europoort in de jaren '60 konden mammoettankers voortaan aanmeren. Een andere toevoeging aan de haven was de Maasvlakte, deze werd in 1970 aangelegd. Een stuk zee werd hiervoor drooggelegd, zodat bedrijven zich hier konden vestigen. Van 1962 tot 2004 was de haven van Rotterdam de grootste haven ter wereld. Tegenwoordig staat Rotterdam op een vierde plek, achter Sjanghai, Ningbo en Singapore. Rotterdam is nog wel de grootste haven van Europa. Hoewel de overslag van goederen in Rotterdam dit jaar niet is gestegen, wordt door de aantrekkende economie in 2014 een groei van minstens één procent verwacht.  

Bronnen:


 

Ook interessant: 

Rubrieken: 

Landen: 

Onderwerpen: 

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Jan van Schaffelaar

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.