Geen afbeelding beschikbaar

Geschiedenis van de Tempelberg

Na een avond en een nacht gesloten te zijn geweest, opende Israël op 31 oktober opnieuw de toegang tot de Tempelberg in Jeruzalem. Vanwege een moordaanslag op een Joodse activist was deze kort gesloten. Dit leidde zowel bij Palestijnen als enkele Israëliers tot grote onvrede. Zowel voor Joden als Palestijnen is de Tempelberg een van de heiligste plaatsen ter wereld.


De eerste tempel op de Tempelberg


Volgens de overlevering bouwde koning Salomo op de berg de eerste tempel om de Ark des Verbonds een waardige plek te geven. In de Ark des Verbonds werden de Tien Geboden bewaard. Zowel in het Jodendom, het Christendom en de Islam gaat men er vanuit dat de Tempelberg ook de plek was waar Abraham bijna zijn zoon Isaak offerde aan God.


Vernietiging door de Babyloniërs


De Tempel van Salomo werd in 538 v.Chr. vernietigd toen de Babyloniërs de stad innamen en een grote groep Joden verplichtten te verhuizen naar andere oorden. Dit staat bekend als de Babylonische Ballingschap. Na de ballingschap werd op de Tempelberg een nieuwe Tempel gebouwd. Deze werd voltooid in 515 v.Chr. Omdat de Ark des Verbonds door de Babyloniërs was verwoest kon deze echter niet meer teruggeplaatst worden.


Vernietiging door de Romeinen


Rond 19 v.Chr. werd de tempel nog gerestaureerd en uitgebreid door de Romeinse vazalkoning Herodes, maar In 70 n.Chr. ging het weer mis. De Romeinse keizer Titus liet toen de tempel vernietigen om een opstand onder het Joodse volk neer te slaan. Omdat het de Joden verboden werd ooit nog voet te zetten op de berg, was herbouw van de tempel niet meer mogelijk. Dit was ook het begin van de Joodse diaspora – de verspreiding van het Joodse volk over de wereld.


Verschillende functies


In de periode die daarop volgde veranderde het uiterlijk van de berg voortdurend. De moeder van keizer Constantijn – de keizer die het christelijke geloof als staatsgodsdienst erkende – liet op de berg een kerk bouwen. Na de verovering van Jeruzalem door de Sassaniden in 610 mochten de Joden kort gebruik maken van de berg. Toen de Byzantijnen niet veel later de stad weer veroverden, waren ze die rechten echter al weer kwijt.


De bouw van de Moskee


In 638 viel Jeruzalem in handen van de Moslims, die op de Tempelberg een moskee lieten bouwen. Islamieten gaan er vanuit dat de profeet Mohammed vanaf deze berg met zijn paard de Hemel in zou zijn gereden. In 691 liet kalief Abd Al-Malik de Rotskoepel bouwen. Dit gebouw is een gedenkplaats voor het altaar waarop Abraham zijn zoon Isaak ter offer gelegd zou hebben. Sinds 630 heeft er altijd een moskee gestaan op de Tempelberg.


De komst van een derde tempel


Na de verovering van Jeruzalem tijdens de eerste kruistocht in het begin van de 11e eeuw werd deze moskee nog wel even tot kerk gewijd en de Rotskoepel tot Salomonstempel uitgeroepen, maar in 1187 wist moslimleider Saladin deze veranderingen weer terug te draaien. De Joden zien graag dat op de plek van de moskee ooit een derde tempel gebouwd zal worden voor de verlosser komt, of als de verlosser is gekomen. Volgens de christenen kan de Kerk worden gezien als de heropbouw van de derde tempel. Zij geloven dat de Messias immers al reeds is gekomen.


Problemen rond de Tempelberg


Ook na de Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948, waarin de Joden vochten voor een eigen staat, bleef de Tempelberg onder Palestijns bestuur. Tot 1967 was het daarom verboden voor niet-moslims om op de berg te komen. Joden konden alleen bij de Klaagmuur, het enige overblijfsel van de tweede Joodse tempel, terecht. Sindsdien mochten Joden en andere geloofsgroepen enkel op gezette tijden de Tempelberg bezoeken. Voor veel activisten is dit echter niet genoeg, zij willen graag kunnen bidden op de berg zelf.  

Rubrieken: 

Landen: 

Personen: 

Tijdperken: 

Mensen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

Krupp

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

draken in de alpen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

bloed en spelen

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 23 januari. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!