Barbie Greenpeace

Greenpeace strijdt tegen Barbie

Greenpeace is gestart met een wereldwijde campagne tegen meisjesidool Barbie. De dozen waar de pop in wordt verpakt, bevatten tropisch hardhout. Het gebruik van hardhout geeft de speelkameraad een nare bijsmaak. De Barbie van Mattel was het stijlicoon van de 20e eeuw.

Ze begon met een droomhuis in een buitenwijk, maar bleef niet stil zitten. Van Astronaut naar hippie in de jaren ’60 en ’70 besloot ze in de jaren ‘80 met haar roze mantelpakje en aktetas als yup (Young Urban Professional) door het leven te gaan. Barbie werd in de jaren ’50 bedacht door Ruth Handler, een Amerikaanse werkende moeder die in 1945 met haar man en een zakenpartner Mattel Creations had opgericht. Ruth zag haar dochter spelen met papieren aankleedpoppen en wilde de kartonnen variant in 3D uitbrengen. Op een reis naar Zwitserland trof Handler de rondborstige pop Lilli aan, ontworpen door een Duitse fabrikant naar voorbeeld van de stripheldin Bild Lilli. Mattel besloot de rechten van de pop te kopen en bracht vervolgens een vrijwel identieke pop uit.

De dochter van Handler, Barbara, werd door haar ouders ‘Barbie’ genoemd. Op 9 maart 1959 werd de pop dan ook onder de naam ‘Barbie’ geïntroduceerd op de “1959 Toy Fair”. Dat wordt gezien als de geboortedag van Barbie. In dat jaar kwam de massaproductie op gang. Twee jaar later kwam ook Ken op de markt. Ook hij werd genoemd naar een kind van de familie Handler, namelijk zoon Kenneth. De Afro-Amerikaanse pop Christie volgde in 1968. Inmiddels heeft Barbie een groot sociaal leven gekregen met haar twee zusjes en broertje. Ook zijn er vrienden gecreëerd voor de hele familie van Barbie. D

at Barbie een cultuuricoon is geworden en niet is weg te denken uit de moderne maatschappij, bewijzen Sara en Dara. Deze Iraanse variant van Barbie en Ken is in 2002 in het leven geroepen door het Iraanse Ministerie van Onderwijs en het Instituut voor Intellectuele ontwikkeling van kinderen en jongvolwassenen. Het zijn broer en zus van acht jaar. Sara draagt een hoofddoek. Ze zijn bedacht als promotie voor de Iraanse cultuur boven de Amerikaanse.

Greenpeace richt zich nu in de campagne tegen Barbie. Maar ook de speelgoedverpakkingen van Lego en Hasbro worden gemaakt uit hardhout en uitgelicht door Greenpeace. "Barbie is het boegbeeld van de campagne omdat iedereen haar kent", verklaart campagneleider Kees Kodde in het AD. In veertig landen gaat Greenpeace actie voeren tegen Barbie. De organisatie wil ervoor zorgen dat moederbedrijf Mattel en de andere fabrikanten in het vervolg hun verpakkingen van duurzaam papier maken.

Afbeelding: 

Meer weten

De Barbaren geeft een schitterend overzicht van de voorouders van de hedendaagse Europeanen.

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!