Geen afbeelding beschikbaar

L’Oréal: van haarkleuring naar megaconcern

"Because you're worth it." Zo luidt de slogan van het Franse cosmetica concern L’Oréal. Eén van de coryfeeën van het bedrijf, Liliane Betancourt, treedt terug uit de raad van bestuur. De 89 jarige vrouw is het enige kind van de Franse alchemist Eugéne Schueller. In 1907 ontwikkelde hij een innovatieve formule om haar te kleuren. Hij gaf de kleuring de naam: Aurióline. Hiermee begon de geschiedenis van L’Oréal.

Schueller ontwikkelde zijn eigen producten en wist deze door zijn overtuigingskracht te verkopen aan kappers in Parijs. Twee jaar later startte hij zijn eigen bedrijf dat hij ‘Société Francaise de Teinture Inoffensives pour Cheveaux’ noemde. Zijn twee pijlers waren ‘innovatie’ en ‘onderzoek’. Op 24 maart 1908, een jaar na de ontwikkeling van zijn innovatieve formule, vroeg hij er patent op aan. Zijn producten veroverden in rap tempo de rest van Frankrijk. Tien jaar na de start van het bedrijf nam hij drie onderzoekers in dienst. Schueller zag al snel zijn kansen schoon en ging zich toeleggen op de export van zijn kleuringen naar Nederland, Oostenrijk en Italië, en uiteindelijk ook naar de VS, Zuid-Amerika, Rusland en het Midden-Oosten.

Aanvankelijk produceerde hij slechts haarverf, maar in de loop der jaren breidde hij zowel zijn hoeveelheid werknemers als zijn producten verder uit. Bovendien ging Schueller zich meer en meer toeleggen op de promotie van de producten en het bedrijf. Zo maakte hij in 1932 als één van de eersten een reclamespotje op de radio waarin grotendeels werd gezongen. Hiermee werd het tijdperk van de jingle ingeluid. Een jaar later lanceerde hij tevens een vrouwenmagazine genaamd: Votre Beauté. Het was het eerste maandelijkse magazine gericht op gezond- en schoonheid. Op 4 april 1939 voerde hij wederom een wijziging door en veranderde hij de naam van het concern in de huidige naam: L’Oréal.

Met name na de Tweede Wereldoorlog trad er een verandering op ten gunste van de cosmeticabranche. Vrouwen gingen werken, geld verdienen en het uiterlijk speelde vanaf die tijd een steeds belangrijkere rol in de maatschappij. Ze wilden langer jong ogen en hun grijze haren voortaan liever verdoezelen. De producten van Schueller boden uitkomst. Toen Scheller in 1957 overleed, erfde zijn enige dochter, Liliane Betancourt, het concern. Zij werd de grootaandeelhouder van L’Oréal en bouwde het bedrijf mede op tot het megaconcern dat het nu is.

Betancourt treedt nu terug uit de raad van bestuur van L’Oréal en wordt opgevolgd door haar 25-jarige kleinzoon, Jean-Victor Meyers. Of het vertrek op vrijwillige basis was, is niet bekend. Betancourt staat namelijk sinds enige tijd onder voogdij van Jean-Victor. President-directeur van het bedrijf Jean-Paul Agon prees Betancourt om haar “ondernemingszin, haar nieuwsgierigheid naar al het nieuwe en haar moderniteit.”

Landen: 

Tijdperken: 

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.