Geen afbeelding beschikbaar

Piraten in Nederlandse cel

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag tien jaar geëist tegen vijf piraten uit Somalië. Vorig jaar november werden de mannen opgepakt door de Nederlandse marine in de Golf van Aden omdat ze een Zuid-Afrikaans zeiljacht kaapten. Kapen is een eeuwenoud verschijnsel en ook Nederland heeft een kaaptraditie.

Het woord ‘kapen’ wordt in de media gebruikt om de bezigheid van de ‘Somalische piraterij’ te duiden. Maar tijdens de Gouden Eeuw had kapen een hele andere betekenis. In tegenstelling tot piraterij was Kaapvaart een legale onderneming, die werd uitgevoerd met toestemming van de overheid. In oorlogstijd gaven staten kaperbrieven uit, een permissie om het schip van de vijand in te nemen. In ruil voor de kaperbrief stonden de kapers een deel van de buit aan de overheid af.

VOC en WIC

Tijdens de tachtigjarige oorlog werd de kaapvaart fanatiek bedreven. Zo ook door de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), die zich de eerste dertig jaar na de oprichting in 1602 bezig hield met kaapvaart. Samen met de West-Indische Compagnie, die in 1621 werd opgericht, brachten zij door middel van deze roofvaarten enorme schade toe aan Spanje en Portugal. Nederland kon op die manier weerstand bieden in de Tachtigjarige oorlog. De bekendste Nederlandse kaper was Piet Heijn, die in 1628 de zilvervloot vanuit Zuid-Amerika van de Spanjaarden wist te veroveren.

Piraten

Naast de kaapvaart waren er ook piraten actief. Zij waren de schrik van de zee. Op de Noordzee voeren 500 Engelse piraten. Eén van de bekendste piraten was kapitein Zwartbaard. De piraten waren makkelijk te verwarren met de Engelse schepen en een groot gevaar voor de Nederlandse vloot. In het Middellandse-zeegebied werden de schepen geterroriseerd door een andere groep piraten: de Barbarijse rovers die vanuit Noord-Afrikaanse havensteden schepen terroriseerden. Het is niet met zekerheid te zeggen of de piraten werkten in opdracht van de Ottomaanse sultan of op eigen houtje. Het grootste Barbarijse zeeroversnetwerk kwam uit Algiers. Deze Algerijnse rovers wisten in de periode tussen 1617 en 1625 maar liefst 206 Nederlandse schepen te veroveren. Moderne zeerovers In de 21e eeuw hebben we dus ook te maken met piraten. Deze moderne zeeroverij wordt door het OM ‘grove georganiseerde criminaliteit’ genoemd. Door het gebied van de Somalische piraten passeert twintig procent van de wereldhandel en veertig procent van alle brandstoftransporten. Het OM eist nu tien jaar cel tegen de opgepakte piraten.

Personen: 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen.