Home » Reportage
Geschiedenis van Audi

Het Horch museum in Zwickau, meer dan een eeuw autogeschiedenis

De geschiedenis van de Europese auto-industrie en de geschiedenis van Saksen zijn sterk met elkaar verbonden. Twee bekende en belangrijke automerken, Audi en Trabant, komen beiden uit Saksen.

In 1901 begon August Horch met het ontwikkelen van zijn eerste automobielen. Horch had al ervaring opgedaan in dienst van Karl Benz, maar begon nu voor zichzelf. De eerste auto die hij zelf ontwikkelde, had een tweecilinder motor die een vermogen van vijf pk kon leveren. Een jaar later verhuisde Horch zijn bedrijf van Keulen naar Reichenbach in Saksen, dichterbij het industriële hart van Saksen. Twee jaar later verhuisde Horch zijn bedrijf weer, dit keer naar Zwickau.

Horch Museum

Van Horch naar Audi

Het bedrijf liep goed, maar door een financieel conflict moest August Horch in 1909 het bedrijf verlaten. Daarbij bleek ook nog eens dat hij niet de rechten over de merknaam Horch had. Toen August Horch een nieuwe fabriek wilde beginnen, mocht hij daarom niet zijn eigen naam gebruiken. Een vriend had echter een oplossing. Die vertaalde het Duitse Horch (luister) naar het Latijn en daarmee was de merknaam Audi was geboren. Op 25 April 1910 werd het bedrijf Audi Automobilwerke GmbH Zwickau ingeschreven. Meteen in datzelfde jaar bracht het merk al twee modellen op de markt, de Type A en de Type B. ondanks het succes, verliet August Horch het bedrijf in de jaren 20, hij ging aan de slag voor het Ministerie van Verkeer in Berlijn.

Auto Union Audi

Fusie: het logo met vier ringen

Toen in de jaren ’30 de crisis toesloeg, werd Audi gedwongen samen te gaan met een aantal andere autoproducenten uit de regio, waaronder Horch. De vier merken Audi, DKW, Horch en Wanderer gingen samen onder de naam Auto Union. Het logo dat voor het nieuwe merk werd gekozen, werd gevormd door vier in elkaar hakende ringen. De vier merken behielden wel hun merknaam. Met de crisis brak ook voor Audi een zware tijd aan. De productie viel ver terug en de merknaam verdween zelfs even van de Duitse automarkt.

Auto Union Audi

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverde de Auto Union ook aan het Duitse leger. Daardoor werden de fabrieken in Chemnitz en Zwickau ook het doelwit van bombardementen. Na de oorlog waren de fabrieken een puinhoop.

Trabantfabriek

De fabrieken kwamen na de oorlog in het communistische deel van Duitsland terecht. De restanten van de Auto Union vertrokken naar West-Duitsland, maar dat betekende niet dat de fabrieken in Chemnitz en Zwickau verdwenen. Na de herbouw werden de fabrieken gebruikt om de oude modellen van voor de oorlog (weer) te produceren, maar in 1957 rolde er een eigen auto van de band: de Trabant. Die zoud tot de jaren 90 in Zwickau van de band blijven komen en werd een symbool voor de auto-industrie van de DDR. In totaal produceerde de fabriek in Zwickau meer dan drie miljoen Trabi’s. Met het einde van de DDR eindigde ook de productie van de Trabant. Maar nog steeds is Zwickau een veel bezochte bestemming voor liefhebbers van het kleine Duitse autootje.

Trabant uit Dresden

Met het einde van de productie van de Trabant, kwam de auto-industrie in Saksen nog niet ten einde. Andere grote (West-)Duitse automerken openden moderne fabrieken in de deelstaat. Net als de oude fabrieken van Horch, zijn ook de nieuwe autofabrieken een gewild uitje voor autoliefhebbers.

Afbeeldingen:

TMGS en Horch Museum

Ook interessant: 

Partners: 

Landen: 

Tijdperken: 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Nu in de winkel

Het nieuwe nummer is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

nummer 1 van 2025

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 23 januari. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen.