Home » Reportage
geschiedenis motorjack

Hoe het motorjack uitgroeide tot tijdloze modeaccessoire

Veel kledingstukken die we nu haast als vanzelfsprekend beschouwen, zijn ooit in het verleden ontworpen met een praktisch doel in het achterhoofd. Bij sommige producten heeft het praktische nut ervan plaatsgemaakt voor iets veel winstgevenders, namelijk trendgevoeligheid, of is het product juist geavanceerder geworden door de extra aandacht die het ineens kreeg. Ditmaal: hoe het motorjack uitgroeide tot tijdloze modeaccessoire.

De jaren 20

Het motorjack trapte af als Amerikaanse klassieker; het bedrijf dat verantwoordelijk was voor het produceren van dit tijdloze jack, was Schott NYC, dat in 1913 werd opgericht door de broers Irving en Jack Schott. Het duurde echter tot 1928 voordat het merk 's werelds eerste motorjack uitbracht - de ‘Perfecto’ - voor niemand minder dan Harley Davidson. Dit was het eerste motorjack met functionerende ritssluitingen, waardoor de drager hem gemakkelijk aan en uit kon trekken. Zijn voorgangers werden namelijk vastgemaakt met knopen, maar de toevoeging van de ritssluiting, zorgde voor meer wendbaarheid. Voor een dergelijk motorjack betaalde je destijds het bescheiden bedrag van $ 5,50 - een klein prijsje voor extra bescherming.

 De jaren 50

De populariteit van motorkleding en het motorjack steeg in 1953 gestaag dankzij Hollywood-hartenbreker Marlon Brando, die Schott's Perfecto droeg in de hitfilm The Wild One, waarin hij een zwoele bendeleider speelde - wat alleen maar bijdroeg aan de toch al rebelse connotaties van het jack. De suave en stoere uitstraling van het jack zorgde ervoor dat het het nieuwe ‘cool’ werd voor een hele generatie jongeren.

De jaren 60-70

Na het naoorlogse tijdperk van de jaren vijftig kwamen de "Swinging Sixties" - met alle mode, stijl en politieke onrust dat dat tijdperk met zich meebracht. Motorkleding werd een symbool van ‘jong en zorgeloos’, met iedereen die het droeg - waaronder opkomende muzikanten The Beatles met hun sportieve motorjacks - als een representatie van een tegencultuur.

In de jaren 70 werd ‘rock’ het muzikale genre van een generatie met gel in het haar, strak geklede en met gitaar zwaaiende bands die al snel het motorjack adopteerden als hun uniform. Onder andere de Ramones maakten het beeld van de motorrijder ‘mainstream’ door motorjack het op de hoes van hun albums Rocket to Russia, Leave Home en Road to Ruin te dragen.

De jaren 80 tot aan het heden

De subcultuur ‘punk’ volgde rock-'n-roll op in de jaren tachtig en gaf het motorjack misschien wel zijn meest beruchte transformatie van allemaal. Met ontwerpers als Vivienne Westwood en bands als de Sex Pistols voorop, werd het motorjack het embleem van een antiregerings- en anti-establishmentbeweging die de hele jaren tachtig standhield. Gedurende deze tijd werd het jack vaak oversized gedragen en versierd met metalen spikes en studs.

In de jaren negentig werd het imago van het motorjack losgekoppeld van punk en de connotatie ervan verzacht. Het werd weer nieuw leven ingeblazen door, jawel, Hollywood, nadat het was gezien op de rug van populaire A-Listers zoals Leonardo DiCaprio, Brad Pitt en Johnny Depp in diverse films. Inmiddels zijn motorjacks zo gangbaar geworden, dat deze in verschillende soorten en maten te krijgen zijn. Iedereen, van bekende merken zoals AllSaints en Reiss tot specialisten als Schott en Belstaff, tot luxe ontwerpers Saint Laurent en Tom Ford, produceert nu hun eigen versie van motorkleding, wat betekent dat er voor ieder wat wils bij zit.

Mode-motorjack geen écht moterjack meer

Door de lange geschiedenis van het motorjack als mode-item, zijn de motorjacks zoals je die in de meeste kledingwinkels ziet hangen, overigens op geen enkele manier te vergelijken met echte motorjacks. Een modern motorpak bedekt de drager van top tot teen. Naast een jack maken de helm, broek en motorlaarzen een pak compleet. Die kledingstukken lijken hooguit nog een beetje op de modieuze motorjacks die je in de winkel tegenkomt. Niet alleen qua uiterlijk zijn de verschillen groot, ook als het aankomt op wat ze kunnen is moderne motorkleding niet meer te vergelijken met hun modieuze voorlopers. De de lichaamsdelen die het eerst of het hardst de grond raken in geval van een ongeluk, zijn vaak extra verstevigd.

Partners: 

Geschiedenis magazine 3 van 2024 nu in de winkel

Het derde nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Geschiedenis Magazine 4

Het komende nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 30 mei. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Nieuw-Guinea, 1942: de bloedige strijd om de Kokoda-trail

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

IJsbeerverhalen uit het Behouden Huys - Nova Zembla, 16de eeuw

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Olympias, moeder van Alexander de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 16 mei 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.