Home » Reportage
geschiedenis automotor

Ontwikkelingen in aandrijving van auto’s

De auto heeft een rijke historie. Het bestaan van het rijbewijs, waarmee de nationale autoriteit vastlegt dat je een auto mag besturen, is pas in de Geneefse conventie van 1949 vastgelegd. En toch bestond de auto vér daarvoor al. De geschiedenis van de auto kent diverse ontwikkelingen in het soort aandrijving. Denk aan stoomauto’s, auto’s met verbrandingsmotor, en jawel, elektrische auto’s. In dit artikel vind je meer informatie over de geschiedenis van de verschillende soorten aandrijving van auto’s.

Stoomauto’s

In de tijd dat men nog met paard en wagen reed en nog vóórdat de eerste auto met verbrandingsmotor werd uitgevonden, werd de eerste stoomauto ontworpen. Een bekende ontwerper van deze auto is Nicolas Joseph Cugnot. Hij leefde van 1725 tot 1804 en was officier binnen het leger. Hij gebruikte zijn stoomauto om taken in het leger te volbrengen. Een andere ontwerper, Gurney, gebruikte zijn eigen ontworpen stoomauto voor een verbinding tussen Gloucester en Cheltenham in Engeland. Dat was in 1832. De snelheid waarmee wij nu fietsen, zo snel (of langzaam) reed deze stoomauto. Dat was ongeveer 25 km/u. Ook in Nederland zaten we niet stil. In 1834 deed Sibrandus Stratingh een experiment met de stoomauto. Toch hield de stoomauto het niet lang vol. De eerste ontwikkelingen van een auto met brandstofmotor waren niet veel later te zien. Deze auto’s hadden een stuk lager gewicht, meer vermogen en minder verbruik. Genoeg reden om de brandstofauto verder te ontwikkelen.

Auto’s met verbrandingsmotor

De echte allereerste benzine aangedreven auto was van Carl Benz. Dit vond in 1871 plaats. De brandstof auto beviel zo goed, dat er tussen 1885 en 1893 25 patent auto’s zijn gemaakt. Carl Benz wordt dan ook gezien als de ‘vader van de automobiel’. Een andere bekende in de brandstofauto-industrie is Henry Ford. Hij wist ervoor te zorgen om auto’s binnen een half uur aan de lopende band te produceren. Terwijl dit bij zijn eerste poging nog 12 uur kostte. Hierdoor werden de autoprijzen lager en konden meerdere mensen zich een auto veroorloven. 

Elektrische auto’s

Begin 2020 telde het Nederlandse wegennet bijna 8,7 miljoen personenwagens. Slechts 3,2 % was daarvan elektrisch. Toch groeit dit percentage steeds. Zeker nu alle nieuwe auto’s die vanaf 2030 op de markt komen, elektrisch aangedreven moeten zijn. Daarvoor zullen ook een hoop Nederlanders een laadpaal voor thuis moeten aanschaffen. Elektrisch rijden lijkt dus een hele nieuwe hype. Het tegendeel is waar. Tussen 1832 en 1839 werd namelijk de eerste koets aangedreven door batterijen met elektrische energie! Robert Anderson, een schot, maakte deze als eerste. Ook de Duitsers zaten niet stil. Een aantal jaar nadat Carl Benz de benzineauto introduceerde, bouwde Andres Flocken de eerste elektrische auto!
Kortom, de ontwikkeling van de auto met verbrandingsmotor is enorm belangrijk geweest in onze geschiedenis. Toch ligt de toekomst bij de elektrische auto. 

Partners: 

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.