Home » Reportage
geschiedenis van audi

Zwickau: de bakermat van Audi én Trabant

Wat hebben klassieke Audi’s en Trabanten gemeen? Ze komen uit dezelfde fabriek in Zwickau. Hier startte ingenieur August Horch met Audi. Hij legde de basis voor de automobielindustrie in Saksen, die al bijna 120 jaar floreert. Daar blijft het niet bij, want momenteel investeert Volkswagen 1,2 miljard euro in Zwickau om de grootste fabriek van elektrische auto’s in Europa te realiseren. Voor wie het rijke autoverleden van Saksen wil proeven is het Horch Museum in Zwickau een aanrader. De voormalige fabriekshallen van Auto Union en Sachsenring huisvesten één van de grootste historische collecties van Duitsland.

geschiedenis audi

Ingenieur August Horch startte in 1904 met het maken van luxe auto’s in het stadje Zwickau. Met succes, want hij slaagde erin de toenmalige productieaantallen van Mercedes-Benz voorbij te streven. Toen Horch in 1909 het bedrijf moest verlaten, besloot hij opnieuw te beginnen. Hij mocht niet langer zijn achternaam als merknaam gebruiken. Horch betekent ‘luister’ en hij koos voor de Latijnse vertaling ervan: Audi. Gedwongen door de grote economische crisis in de vorige eeuw fuseerden de Saksische automerken Audi, DKW, Horch en Wanderer tot ‘Auto Union’. Als logo werd gekozen voor vier ringen, waarvan elk staat voor één van de vier oorspronkelijke automerken.

geschiedenis trabant

Trabant uit Audi fabriek

Na de Tweede Wereldoorlog lagen de fabrieken in de nieuwe Duitse Democratische Republiek (DDR). Daarom besloot Auto Union verder te gaan in West-Duitsland. Toch ging in Zwickau de autoproductie in de voormalige Audi-fabrieken door, met als resultaat het meest bekende product van de DDR: de Sachsenring Trabant. Deze auto, genaamd naar de Russische Spoetnik satelliet, was gemaakt uit versterkt kunststof. Tussen 1957 en 1991 liepen in Zwickau drie miljoen Trabi’s van de band. De rijeigenschappen kunnen bezoekers nog steeds ervaren tijdens een ‘Trabi-Safari’ in diverse Saksische stadjes. Jaarlijks is Zwickau een bedevaartsoort voor de fans van deze spraakmakende auto.

Geschiedenis trabant

Dankzij de Trabant-productie bleven de voormalige Audi-fabriekshallen na 1945 behouden. Na de Duitse hereniging in 1990 besloot het VW-concern om de automobielhistorie levend te houden. Het nieuwe August Horch Museum (maar liefst 6.500 m2 groot) roept de sfeer op van een klassieke autofabriek rond 1920. Naast de vaste collectie worden wisselcollecties getoond en is de werkkamer van ingenieur Horch te bezoeken. Naast de Auto Union-auto’s is ook de Trabant in vele uitvoeringen te bewonderen; van cabrio tot brandweerwagen. Nieuw in de presentatie is een rijsimulator voor het besturen van een Trabant, te hard rijden levert een virtuele bekeuring op van de Volkspolizei.

Zwickau wordt centrum elektrische auto’s

Maar het blijft niet bij geschiedenis in Saksen. In Dresden, Leipzig en Zwickau staan de allernieuwste productiefaciliteiten van BMW, Porsche en VW. Diverse locaties stellen bezoekers in de gelegenheid om te zien hoe tegenwoordig moderne auto’s worden gebouwd. VW neemt in Saksen het voortouw met duurzaamheid. Op 20 juni 2020 liep in Zwickau de laatste auto met een verbrandingsmotor van de productielijn. In Dresden produceerde VW al de elektrische Golf, maar in Zwickau komt het nieuwe zwaartepunt te liggen. De modellen ID.3 en ID.4 worden er al gemaakt. Zwickau is de eerste fabriek van Volkswagen die wordt ingericht voor de bouw van uitsluitend elektrische auto's, en krijgt een maximum capaciteit van 330.000 auto's per jaar. In Zwickau zullen in 2021 zes verschillende e-modellen van de band rollen. De allernieuwste autofabrieken in Saksen leggen nu al de basis voor een volgende eeuw van spraakmakende mobiliteitsgeschiedenis.

gescheidenis auto's zwickau

Personenautoproductie in Zwickau sinds 1904

  • Horch: 33.500 stuks, van 1904 tot 1940
  • Audi: 11.168 stuks, van 1910 tot 1940
  • DKW (eindassemblage): 256.941 stuks, van 1931 tot 1942
  • IFA: 26.908 stuks, van 1949 tot 1955
  • P 70 / P 240: 38.178 stuks, van 1955 tot 1959
  • Trabant: 3.096.099 stuks, van 1957 tot 1991
  • Volkswagen: 6.049.207 stuks, van 1990 tot 2020
  • Volkswagen: 2020-toekomst, uitsluitend elektrische auto’s

Ook interessant: 

Partners: 

Landen: 

Tijdperken: 

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen.