Geen afbeelding beschikbaar

5 februari jarig: André Citroën

André Citroën bouwt als eerste Europese fabrikant auto’s aan de lopende band en zet een systeem op van financiering en verzekering om de automobiel voor een groter publiek aantrekkelijk te maken. Hij vindt publiciteit erg belangrijk en daarom plaatst hij zijn naam van 1925 tot 1934 in lichtgevende letters op de Eiffeltoren. André Citroën werd geboren op 5 februari 1878 in Parijs.


Toen de Burgerlijke Stand in 1811 werd ingevoerd, koos de Amsterdamse groenteboer Roelof voor de toepasselijke achternaam Limoenman. Zijn kleinzoon Berend Limoenman veranderde het later in Citroen, omdat zijn schoonvader de naam Limoenman lelijk vond. De zoon van Citroen, diamanthandelaar Levie Citroen, verhuisde in 1873 met zijn Poolse vrouw Mazra Kleinmann naar Parijs. Daar werd André Citroen geboren. Een overijverige schoolmeester voegde bij zijn inschrijving op de lagere school een trema toe, waardoor hij voortaan door het leven ging als André Citroën.


Eerste productielijn


In zijn middelbare schooltijd raakte Citroën zó onder de indruk van een lezing van Jules Verne dat hij besloot om ingenieur te worden. Na zijn middelbare school volgde Citroën daarom een technische opleiding. Daarna moest André vier jaar in militaire dienst. Na zijn diensttijd zag hij tijdens een familiebezoek in Polen iets wat zijn leven veranderde: een houten tandwiel met pijlvormige vertanding. Terug in Frankrijk vroeg hij het octrooi aan voor deze vinding en zette hij een productielijn op. Zijn bedrijfslogo, de Double Chevrons (dubbele punten), baseerde hij op het uiterlijk van deze tandwielen.


Eerste massaproductie


Via zakenrelaties werd Citroën in 1907 gevraagd de noodleidende autofabrikant Mors te helpen. Binnen twee jaar verviervoudigde hij de omzet en werd hij benoemd tot directeur. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak ontdekte Citroën dat er een tekort was aan munitie en zette hij een munitiefabriek op. Na de oorlog daalde de vraag naar munitie en besloot Citroën zich te gaan richten op de massaproductie van auto’s, naar het voorbeeld van Henry Ford. In 1935 ging Citroën echter failliet door de hoge ontwikkelkosten van het nieuwe model Traction Avant. Het bedrijf kwam in handen van de grootste schuldeiser, bandenfabrikant Michelin. Het nieuwe model werd later een enorm succes. Citroën maakte dat zelf niet meer mee omdat hij stierf op 3 juli 1935.

Bronnen

-          Citroën.ac

-          Bright Hub

-          Insecula.com

-          Surrey Vintage Vehicle Society

-          Afbeeldingen: Wikimedia Commons

Landen: 

Personen: 

Tijdperken: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.