Edvard Munch en de chocoladefabriek
Het Noorse Kraft Foods wil haar fabriek in Oslo verkopen. In de eetzaal van de kantine bevinden zich echter 12 muurschilderingen van de Noorse kunstenaar Edvard Munch, met een geschatte waarde van 35 miljoen euro. Munch beschilderde de muren in de jaren ’30 van de vorige eeuw, in opdracht van het fabrieksbestuur.
Edvard Munch werd geboren op 12 december 1863. Op 18-jarige leeftijd werd hij toegelaten tot de kunstacademie in Oslo. Dit zonder de goedkeuring van zijn vader, die kunstenaar een onheilig beroep vond. Munch werd beïnvloedt door het impressionisme en het symbolisme, maar ook vooral door zijn ongelukkige jeugd. Zijn moeder en zus stierven toen Munch nog erg jong was en dit was de inspiratiebron voor zijn vaak duistere schilderijen, etsen en houtsneden. Het beroemdste voorbeeld hiervan is De Schreeuw, uit 1893. Munch was door de sterk vereenvoudigde vormen in zijn werken de voorloper van de expressionistische schilderstijl
De kunstenaar had zijn hele leven te kampen met een zwak zenuwgestel, depressies, angsten en obsessies. In 1908 kreeg hij uiteindelijk een zenuwinzinking en werd hij opgenomen in een rusthuis in Kopenhagen. Na een jaar van behandelingen hervatte hij zijn werk, maar de stijl was compleet veranderd. Vanaf dat moment maakte Munch alleen nog vrolijke taferelen en rustieke landschappen. Hij begon ook in opdracht muurschilderingen te maken, zoals in de chocoladefabriek en in de universiteit van Oslo. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en de Duitse overname van Noorwegen in 1940, kwam echter Munch’s angst terug. Hij was bang dat de nazi’s zijn schilderijen zouden confisqueren, wat ook gebeurde. Zijn werk werd bestempeld als zogenaamde ‘entartete Kunst’ en in beslag genomen. Munch stierf op 23 januari 1944, op 80-jarige leeftijd. De nazi’s orkestreerden zijn begrafenis, waardoor na de oorlog gedacht werd dat Munch met hen collaboreerde, wat niet het geval was.
De organisatie voor cultureel erfgoed in Oslo is nu bang dat met de verkoop van de fabriek de muurschilderijen verloren zullen gaan. Daarom wil de organisatie de verkoop aan banden leggen, zodat de fabriek de toeristische trekpleister kan blijven die het nu is.
Lees hier meer over Edvard Munch.