Eerste Vespa: scooter van Piaggio
Naar aanleiding van nieuwe onderzoeksresultaten van TNO pleit onder meer Milieudefensie voor het verbod op de verkoop van de snorscooter met verbrandingsmotor. De scooters brengen namelijk veel meer milieuvervuiling met zich mee dan fabrikanten aangeven. In hoeverre de populaire snorscooters ook daadwerkelijk uit het straatbeeld zullen verdwijnen is amper voor te stellen. Neem bijvoorbeeld de razend populaire Vespa: een scooter die al sinds 1946 in productie is.
De Vespa werd ontworpen door het Italiaanse merk Piaggio, een bedrijf dat oorspronkelijk gespecialiseerd was in houtbewerking, schiponderdelen en later vlieg- en watervliegtuigen. Omdat het bedrijf tijdens de Tweede Wereldoorlog ook oorlogsvliegtuigen bouwde en collaboreerde met Nazi Duitsland, mocht het na de oorlog geen vliegtuigen meer produceren. Piaggo besloot zich daarom te richten op ‘personal mobility’ en over te gaan tot de productie van scooters.
Ontwerp van de Vespa
Het bedrijf stelde zich ten doel een stijlvol motorvoertuig te ontwerpen dat gemakkelijk op grote schaal geproduceerd kon worden. Het ontwerp kwam uiteindelijk van de ingenieur Corradino d’Ascanio. In het ontwerp werden aanvankelijk veel vliegtuigonderdelen verwerkt. Het neuswiel van vroegere vliegtuigen werd bijvoorbeeld gebruikt als voorwiel en ook de motor was een aangepaste versie van een vliegtuigstartmotor. Het prototype werd in 1946 in productie genomen en kreeg de naam ‘Vespa’, oftewel ‘wesp’, omdat het voertuig gelijkenissen zou vertonen met het uiterlijk van de wesp.
Leestip
€ 7.99
Ontwikkeling van de Vespa
De Vespa werd in korte tijd razend populair, mede doordat in het naoorlogse Italië een grote behoefte bestond aan eenvoudige transportmiddelen. Het succes van de Vespa verspreidde zich gedurende de jaren ’50 over heel de wereld. De film Roman Holiday uit 1953 droeg sterk bij aan de groeiende populariteit van het voertuig, aangezien in de film de twee hoofdrolspelers op een Vespa door de stad Rome rijden. Met de jaren verschenen tal van nieuwe, aangepaste modellen. In 1955 verscheen bijvoorbeeld het eerste sportmodel van de Vespa, die een snelheid van 100 kilometer per uur bereikte. In 1968 verscheen de Vespa 180 Rally met een meer krachtige koplamp en in 1970 werd het voertuig voorzien van een elektrisch startsysteem.
Milieuvervuiling door snorscooters
Ook in Nederland werd de Vespa al snel populair, en is deze vandaag de dag niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Hoewel Milieudefensie, net als de Fietsersbond en Natuur en Milieu, een verbod op snorscooters willen invoeren heeft staatssecretaris Wilma Mansveld aangegeven de scooter niet te kunnen verbieden. Wel moet de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) volgens Mansveld extra toezicht houden op fabrikanten. “Als blijkt dat een scooter meer uitstoot dan op papier staat, kan het ministerie de vergunning voor dit type intrekken”, aldus de staatssecretaris.
Bronnen
- De Volkskrant, ‘Actie tegen “vuile” snorscooters’, Charlotte Huisman, 7-8-2013,
- Nieuws.nl, ‘Verbied alle vieze brommers’, 7 -8-2013.
- Vespa.com, ‘The origins’.
Afbeelding
- Flickr.com, ‘Reclameposter Vespa'.
Leestip
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/
/*-->*/