Geen afbeelding beschikbaar

Geschiedenis van de HEMA

HEMA krijgt waarschijnlijk een nieuwe eigenaar. Daarmee is het bekende Nederlandse warenhuis wellicht gered. HEMA werd in 1926 opgericht als een winkel voor alle mensen, als tegenreactie op de voorname warenhuizen die tot dan toe het winkelbeeld bepaalden. 


Eerste filiaal in de Kalverstraat


Tot 1926 kwamen slechts de rijke mensen in warenhuizen, zoals de Bijenkorf, omdat de producten duur waren en het personeel er Frans sprak. Leo Meyer en Arthur Isaac, de directeuren-generaal van de Bijenkorf kwamen met een nieuw concept: een warenhuis voor iedereen. DeHollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam (H.E.M.A.) werd op 4 november 1926 opgericht. De eerste vesting werd geopend in de Kalverstraat in Amsterdam. Al een paar dagen later werd het tweede filiaal geopend in de Oude Hoogstraat. In 1927 werd de eerste winkel buiten Amsterdam geopend en één jaar later waren er al tien vestigingen.


Hier Eet Men Afval


De Hema was goedkoop, praktisch en er was een grote keus aan producten in de winkel. Alle producten die in de winkel stonden waren te koop voor prijzen tussen de 25 en 50 cent. Twee jaar later werden de prijscategorieën uitgebreid en werden er ook artikelen voor 10 cent, 75 cent en één gulden te koop aangeboden. Door deze lage prijzen werd de winkel lang gezien als 'armeluiswinkel'. Niet iedereen vond de laagdrempeligheid van de HEMA prettig en sommige mensen wilden niet in de HEMA worden gezien. De afkorting werd dan ook wel eens verbasterd tot: 'Hier Eet Men Afval'. Na de Tweede Wereldoorlog liet de Hema het systeem dan ook varen.


HEMA internationaal


Vanaf 1958 opende HEMA in hoog tempo nieuwe filialen, met als doel in elke grote plaats een vestiging te hebben. Het bedrijf bleef door de jaren heen goed lopen en werd de eerste franchiseorganisatie van Nederland. In 1984 opende HEMA de eerste winkel in België. Inmiddels is HEMA ook gevestigd in Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Engeland en Spanje. In de winkels in Frankrijk zijn minder praktische producten te vinden dan in Nederland, bijvoorbeeld geen rek met tien soorten zwarte portemonnees. Maar ook de befaamde HEMA worst is niet te krijgen in de Franse variant van het concern. Wel domineren Jip en Janneke en is er een rek met Nederlandse drop en koekjes.


HEMA ontwerpwedstrijden


Vanaf 1983 schrijft de HEMA jaarlijks een ontwerpwedstrijd voor studenten van vormgeversopleidingen uit. Het ontwerp van de winnaar wordt op den duur opgenomen in de vaste collectie van de HEMA. Het bekendste voorbeeld van een dergelijk winnend ontwerp is de fluitketel Le Lapin, die in 1990 door Nïkolai Carels werd ingezonden en sinds de eerste verkoop in 1991 uitgroeide tot een iconische HEMA-klassieker.


Designkleding


De HEMA, die inmiddels meer dan 620 filialen in het binnen- en buitenland heeft, staat door de tijd heen bekend als een typisch Nederlandse winkel met goedkope, degelijke no-nonsense producten. Door een designkledinglijn te lanceren, lijkt de HEMA zich van een andere kant te laten zien. Toch beweren ze zelf dat ze juist designkleding toegankelijk willen maken voor de doorsnee, koopjesjagende Nederlander: 'Nederlanders houden van koopjes en gemak, nu kun je de HEMA binnenlopen voor een tompouce of fietslapjes, maar dus ook voor de perfecte blazer of een hippe bomber.'

Ook interessant: 

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

Mensen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

Krupp

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

Karel de Grote

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 9 januari een abonnement.

Kies jouw welkomstgeschenk

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!