Geschiedenis van Schiphol

Schiphol Group maakte vorig jaar een enorme winst, het luchthavenbedrijf hield namelijk 277 miljoen euro over. Schiphol is de grootste luchthaven van Nederland en één van de belangrijkste in Europa.

Ontstaan Schiphol

Waar nu Schiphol ligt was vroeger het Haarlemmermeer. Na het droogleggen van dit meer tussen 1848 en 1852, ontstond de gemeente Haarlemmermeer. Schiphol ligt in feite op de bodem van dit meer, vier meter onder de zeespiegel. Na de drooglegging werd Fort Schiphol gebouwd dat de nieuwe polder moest verdedigen.

Er bestaan verschillende theorieën over waar de naam Schiphol vandaan komt. De naam bestaat al heel lang en komt zelfs al voor in stukken uit de late Middeleeuwen. De meest populaire theorie is dat op die plek in het Haarlemmermeer veel schepen zonken. De naam ‘hol’ zou dan graf betekenen. Bij de droogmaling werden echter geen scheepswrakken gevonden.

Schiphol voor het eerst in gebruik

In 1916 gaf de minister van Oorlog toestemming om op een stuk grond naast Fort Schiphol een militair vliegveld aan te leggen. Op een terrein van 16,5 hectare werd een militair vliegveld ingericht. Op 19 september van dat jaar landden hier de eerste militaire vliegtuigen. Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog was het perceel maar liefst al 76 hectare groot.

Passagiersvluchten op Schiphol

In 1919 werd de KLM opgericht en op 17 mei 1920 opende deze maatschappij haar eerste lijndienst tussen Amsterdam en Londen. De militaire functie van Schiphol werd steeds minder belangrijk maar burgervluchten werden des te meer uitgevoerd. Op 1 april 1926 werd de luchthaven overgenomen door de gemeente Amsterdam die het veld ging draineren.

Tweede Wereldoorlog en wederopbouw

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Schiphol gebombardeerd door zowel de Duitsers als de geallieerden. Op 28 juli 1945 landde alweer het eerste verkeersvliegtuig op een gedeeltelijk hersteld Schiphol. Sindsdien is de luchthaven enorm veranderd en uitgebreid. Om de wederopbouw en uitbreiding te kunnen financieren werd de overheid de grootste aandeelhouder met ruim 75 procent aan aandelen (de gemeente Amsterdam en Rotterdam waren de andere twee aandeelhouders). In 1963 begon de bouw van het stationsgebouw dat in 1967 door koningin Juliana werd geopend. Het stationsgebouw vormt later het Schiphol-Centrum.

In de jaren ’70 veranderde het soort vliegtuigen dat op Schiphol landde. In plaats van propellervliegtuigen werd gebruik gemaakt van straalvliegtuigen. Deze vliegtuigen waren sneller en konden meer passagiers vervoeren. Hierdoor werd vliegen goedkoper en toegankelijk voor een groter deel van de bevolking.

In 1991 opende koningin Beatrix de nieuwe verkeerstoren, die op dat moment de hoogste verkeerstoren ter wereld was. In de afgelopen jaren is Schiphol nog meer gegroeid. Zo werd in 2003 voor het eerst de vijfde baan in gebruik genomen, de Polderbaan.

Schiphol is op dit moment de vierde drukste luchthaven van Europa en voor dit jaar wordt weer een groei van het aantal passagiers verwacht. Verwacht wordt dat de Schiphol Group aan het eind van het jaar weer miljoenen boven de streep overhoudt.

Bronnen:

- Infoschiphol.nl, Geschiedenis Schiphol

- Schipholjunior.nl, Geschiedenis Schiphol

Landen: 

Tijdperken: 

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 19 augustus 16:00 u. een abonnement.

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 19 augustus 16:00 u. een abonnement.

Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 19 augustus 16:00 u. een abonnement.

Novogorod in de Middeleeuwen: je leest er alles over in Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 19 augustus 16:00 u. een abonnement.

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 19 augustus 16:00 u. een abonnement.

Lees Geschiedenis Magazine!

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 19 augustus 16:00 u. een abonnement.