Het winkellandschap van Amsterdam
Lesger beschrijft de grote veranderingen in aanzicht en interieur van de Amsterdamse winkels in samenhang met architectonische en technologische ontwikkelingen en de opkomst van warenhuizen. Daarnaast laat hij zien dat de locaties aansluiten bij patronen van toegankelijkheid van de stad. In de buitenwijken ontstond een fundamenteel ander bewinkelingspatroon.
Stedelijke structuur en winkelbedrijf in de vroegmoderne en moderne tijd
Overhangende luifels, uithangborden, uitstallingen op de stoep en sobere interieurs waren ooit typerend voor de winkels in Amsterdam. Aanzicht en interieur van de winkels hebben de afgelopen eeuwen echter grote veranderingen ondergaan. Clé Lesger beschrijft deze in samenhang met ontwikkelingen in de architectuur, technologische innovaties en de opkomst van warenhuizen en andere grootschalige winkelvoorzieningen.
Ook de wensen, voorkeuren en koopkracht van het winkelend publiek spelen een belangrijke rol. Daarnaast laat Lesger zien, dat de locaties van de winkels vanouds aansluiten bij patronen van toegankelijkheid in de stad. Die zijn op hun beurt verbonden met de structuur van het stratennetwerk zoals deze tijdens stadsuitbreidingen en andere grote ingrepen in het stedelijk landschap tot stand is gekomen.
Pas in de tweede helft van de twintigste eeuw is met de opkomst van moderne winkelcentra in de nieuwste buitenwijken een fundamenteel ander bewinkelingspatroon ontstaan dan dat van de vooroorlogse delen van Amsterdam. De vele afbeeldingen en kaarten in het boek brengen de veranderingen ook fraai in beeld.
Clé Lesger, Het winkellandschap van Amsterdam. Stedelijke structuur en winkelbedrijf in de vroegmoderne en moderne tijd, 1550 - 2000. 472 blz., gebonden, rijk geïllustreerd (kleur), ISBN 978-90-8704-373-5, € 40,-.
Leestips-Boeken
Titel: | Het winkellandschap van Amsterdam. |
Auteur: | Clé Lesger |
ISBN: | 9789087043735 |
Uitgever: | Verloren |
Prijs: | € 40,- |