Luchtvaartmaatschappijen niet geïnteresseerd in zwarte doos

De crash van een toestel van Air France dat twee jaar geleden van Rio de Janeiro naar Parijs vloog, was het gevolg van een opeenstapeling menselijke fouten. Dat meldt de Franse krant Le Figaro naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek van de zwarte dozen. Wederom blijken de recorders goed van pas te komen. Maar toen de zwarte doos werd uitgevonden in de jaren ’50 was niemand geïnteresseerd in de ‘bandrecorder’.

Onderzoekers hebben de afgelopen dagen de gegevens uit de ‘zwarte doos’ bekeken. "Alle gegevens van de flightdatarecorder, evenals de gehele opname van de laatste twee uur van de vlucht op de cockpitvoicerecorder zijn verzameld", aldus het Franse agentschap BEA, dat onderzoek doet naar vliegrampen. Met de zwarte doos kunnen in vliegtuigen alle vluchtgegevens elektronisch worden opgeslagen. De zwarte doos werd uitgevonden door David Warren. Hij werd geboren op Groote Eylandt in Australië op 20 maart 1925 en stierf op 19 juli 2010 in Melbourne. Als jongetje was Warren al geïnteresseerd in radio en elektronica. Met name nadat zijn vader hem in de jaren ’30 een kleine radio cadeau gaf. Zijn vader in 1934 stierf tijdens één van de eerste vliegtuigongelukken van Australië.

Vluchtrecorder

Warren ging scheikunde studeren. Nadat in 1953 één van de eerste passagierstoestellen met een straalmotor, de Havilland DH. 106 Comet neerstortte, raakte Warren betrokken bij het onderzoek naar de vliegramp. Warren vond het onbevredigend dat er geen sluitende informatie over de laatste uren voor het ongeluk was. Hij bedacht dat het handig was een bandrecorder te gebruiken die de gegevens van de instrumentatie en de gesprekken van de piloten kon opnemen, A Device for Assisting Investigation into Aircraft Accidents. De vluchtrecorder, die later bekend werd als de “zwarte doos”, kon mogelijk de oorzaak van veel vliegtuigongelukken achterhalen. Hij zette zijn plannen op papier en stuurde het naar verschillende luchtvaartorganisaties over de wereld. Maar in die tijd toonde niemand interesse voor zijn idee.

Zwarte doos

Hij gaf de moed niet op in overtuiging van de succesformule van zijn uitvinding. Zodoende besloot hij een prototype te bouwen. Samen met zijn collega Tom Keeble maakten ze een tape van vier uur waarop spraak en informatie over de snelheid, hoogte en richting van het vliegtuig stond. Het geluid werd opgenomen op een stalen draad, waardoor de informatie bij een ongeluk minder snel verloren zou gaan. Warren kreeg in 1958 de kans zijn prototype te demonstreren aan de UK Air Registration Board. Er werd positief gereageerd op de demonstratie en het plan voor het gebruik van het apparaat werd voorgelegd aan het Britse ministerie van Luchtvaart. Zij keurden het voorstel goed. Twee jaar later werd de vluchtdatarecorder zelfs verplicht gesteld in Australië na een crash in Queensland van een Fokker Friendship.

Oranje doos

Tot op heden worden de dozen nog steeds gebruikt in vliegtuigen. Tegenwoordig zijn vliegtuigen zelfs uitgerust met twee zwarte dozen. De dozen zijn overigens niet zwart van kleur, maar oranje, zodat de apparaten makkelijk gevonden kunnen worden tussen de wrakstukken na een ongeluk.

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. Het is gratis!

Meteen op de hoogte van de nieuwste historische verhalen!

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de de geschiedenis van Amsterdam.

Ontdek Geschiedenis Magazine!

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!