Noordzeekanaal

Noordzeekanaal wordt officieel geopend

Op 1 november 1876 opent koning Willem III officieel het Noordzeekanaal. Willem gaf aanzet tot aanleg van het kanaal om de werkeloosheid in Nederland te bestrijden. Verder had de aanleg van het Noordzeekanaal vooral economisch belang: de route van de haven van Amsterdam naar de Noordzee moest verbeterd worden voor de groeiende hoeveelheid scheepvaartverkeer dat hierdoor heen moest.

Noordhollandsch Kanaal

In 1824 werd het Noordhollandsch Kanaal in gebruik genomen. De hoeveelheid schepen die het kanaal passeerden nam de jaren daarna toe en het economische belang van de waterverbinding werd daarmee groter. In de jaren ’40 van de 19e eeuw voldeed het kanaal echter niet langer aan de eisen. Koning Willem III gaf daarom aanzet tot vernieuwing. Daarmee wilde hij werkgelegenheid creëren om de heersende werkeloosheid tegen te gaan.


Het beste van IsGeschiedenis in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Helemaal niks missen? Volg ons op Facebook!


Plan nieuw kanaal

Vanaf 1848 werd er gezocht naar alternatieven. In 1852 stelde de gemeente Amsterdam zelfs een commissie in die de mogelijkheden moest onderzoeken voor een kanaal van het IJ naar de Noordzee. De aanleg van dit kanaal werd een grootscheeps project, maar de regering besloot pas in 1861 dat dit nieuwe kanaal er ook echt zou komen. De Nederlandse overheid verstrekte een vergunning voor de exploitatie van het kanaal, waardoor de concessiehouder de monopolie over het nieuwe kanaal in bezit kreeg. Op 16 juni 1863 kreeg De Amsterdamsche Kanaal Maatschappij (AMK) de vergunning toegekend via een koninklijk besluit.

Opening Noordzeekanaal

Op 8 maart 1865 begon een Engelse aannemer met de werkzaamheden voor de aanleg van het nieuwe kanaal. Er werd begonnen met graafwerkzaamheden in de duinen van Breesaap waarna er verder door het duinlandschap werd gegraven tot aan de Noordzee. Op 1 november 1876 werd het kanaal, dat gedoopt werd tot het Noordzeekanaal, door Koning Willem III geopend. Het Noordzeekanaal was zeven meter diep en had een bodembreedte van zevenentwintig meter. Daarmee was het vele malen breder dan het eerdere Noordhollandsch Kanaal.  

Afbeelding:

'Stoomslepers in honderdjarig Noordzeekanaal', Rob Mieremet, 5 juni 1976. Fotocollectie Anefo [Public domain] Nationaal Archief

Bronnen


 

Ook interessant: 

Rubrieken: 

Landen: 

Personen: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.

VOC

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 15 november een abonnement.

Special maand van de geschiedenis

Tijdelijke actie! Neem vóór donderdag 31 oktober een abonnement, dan ontvang je deze extra dikke special.

Kolenmijn 1

Lees het aankomende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 14 november 23:59 u. een abonnement.

Zeppelin

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 14 november 23:59 u. een abonnement.