Op zonne-energie de geschiedenis in: de World Solar Challenge
Van 18 tot 25 oktober 2015 racen de milieuvriendelijkste auto’s met hoge snelheid dwars door Australië. Elke twee jaar wordt de wedstrijd georganiseerd voor zonneauto’s. De auto’s moeten 3021 kilometer zo snel mogelijk afleggen tijdens de World Solar Challenge. Ook staat het evenement in teken van de promotie van de ‘synergie van natuur, beweging en innovatie’. Na twee dagen racen in de hitte ligt Nederland aan kop met Team Twente als de nummer 1 en Team Delft als nummer twee.
De vriendschappelijke competitie tussen teams van universiteiten staat in het teken van schone energie en wordt gereden tussen de Australische steden Darwin en Adelaide. De organisatie geeft aan dat de wedstrijd vooral gaat om energiemanagement. Teams van over de hele wereld komen bijeen en strijden om de eerste plaats, waarbij het toch vooral gaat om de eer.
Geestesvader
Het concept van de World Solar Challenge is ontstaan bij Hans Tholstrup. Hij werd geboren in 1944 in Denemarken en kreeg bekendheid door zijn reis om Australië per boot. De officiële term – circumnavigatie – houdt in dat een eiland, continent of de hele wereld in een boot ‘omvaren’ wordt. In de jaren’70 was Tholstrup betrokken bij verschillende motorsportwedstrijden en –evenementen. Hier groeide zijn interesse voor ‘schone energie’ met betrekking tot auto’s. Het groeiende energieprobleem zag hij als een uitdaging. Door alternatieven te bedenken, wilde hij dit overwinnen.
De geboorte van de zonneauto
In 1982 begon Tholstrup samen met voormalig Formule 1-coureur Larry Perkins aan de uitwerking van een ander idee. Het plan was een eigengemaakte zonneauto door Australië te laten rijden. Ze deden mee aan de wedstrijd ‘BP Solar Trek’. De route liep van oost naar west. De reis werd gemaakt door de Quiet Achiever, de allereerste zonneauto ter wereld.
De eerste World Solar Challenge
Tholstrup spoorde andere aan tot het onderzoeken en ontwikkelen van vervoer op basis van zonne-energie. De eerste keer dat de World Solar Challenge gehouden werd, was in 1987. De hoofdsponsor van het evenement was –en is nog steeds – de South Australian Tourism Commission. De auto die als eerste winnaar de boeken in ging was Sunraycer, een auto van Amerikaanse makelij. De technieken die werden gebruikt in de zonneauto werden later ook toegepast bij de latere elektrische auto’s van General Motors.
Nederlands succes
Nederland doet al sinds 2001 mee aan de World Solar Challenge. En met succes. Van de twaalf keer dat de wedstrijd werd gehouden won Nederland zes keer. Het Nuon Solar Team – een team studenten van de TU Delft – had het meeste succes met verschillende uitvoeringen van de zonneauto Nuna. Vijf keer pakte ze de winst, tweemaal werd de twee plaats behaald.
<h3><strong>Bronnen</strong></h3>
history.gmheritagecenter.com, <a href="https://history.gmheritagecenter.com/wiki/index.php/GM_Sunraycer" target="_blank">GM Sunraycer - Generations of GM</a>
nu.nl, <a href="http://www.nu.nl/wetenschap/4147993/nederlandse-autos-leiden-world-solar... target="_blank">Nederlandse auto's leiden World Solar Challenge</a>
nuonsolarteam.nl, <a href="http://www.nuonsolarteam.nl/" target="_blank">Nuon Solar Team</a>
solarracing.org, <a href="http://www.solarracing.org/" target="_blank">The latest new about solar racing worldwide</a>
speedace.info, <a href="http://www.speedace.info/quiet_achiever_solar_car.htm" target="_blank">Perth to Syndey in 20 days set by Quiet Achiever in1983</a>
worldsolarchallenge.org, <a href="http://www.worldsolarchallenge.org/page/view_by_id/76" target="_blank">Overview | World Solar Challenge 2015</a>
<h3><strong>Afbeelding</strong></h3>
Wikimedia Commons, <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/The_Quiet_Achiever#/media/File:BP_Solar_Tr... target="_blank"><em>The Quiet Achiever solar car during its 1982-3 transcontinental journey </em></a>(uploaded by Doug Coldwell).