ANWB praatpaal

Oprichting van de ANWB

Heb je pech onderweg? Dan bel je even snel de ANWB. De ANWB werd op 1 juli 1883 opgericht als fietsbond naar voorbeeld van de Engelse Cyclist Touring Club.

Op een zondagse rijtoer ter hoogte van Bennebroek in 1883 ontmoetten de leden van de Haagse Vélocipède club elkaar. Tijdens de fietstocht kwamen zij op het idee om naar voorbeeld van de Engelse Cyclist Touring Club een Nederlandse fietsbond op te richten. Op 10 juni kwamen de heren opnieuw bij elkaar om het plan in beweging te brengen. Er werd besloten een vergadering uit te schrijven voor alle plaatselijke wielerclubs en daar het plan op tafel te leggen voor een nationale wielerbond.

Oprichting ANWB

Er werd een uitnodiging opgesteld die naar de wielerverenigingen te Apeldoorn, Breda, Rotterdam, Brummen, Deventer, Den Haag, Haarlem, Leeuwarden, Nijmegen, Zutphen en Zwolle werd gestuurd. Deze brief werd ondertekend door C.H. Bingham als president van het voorlopig comité en door de captains en secretarissen van de Haagse en Haarlemse verenigingen. Vrijwel alle vertegenwoordigers van de wielerverenigingen waren aanwezig op 1 juli 1883 op de Maliebaan in Utrecht bij de bijeenkomst 'Ter bevordering van het vélocipède rijden in Nederland'. De Nederlandsche Vélocipèdisten-Bond werd die dag opgericht door Edo Johannes Bergsma, een ondernemende zoon van een Friese dorpsburgemeester, die al heel jong gegrepen werd door de perspectieven van het toerisme, en Dirk ter Haar. De club had toen 200 leden. Twee jaar later, in 1885, werd de naam veranderd in Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond, de ANWB.

Ontwikkeling ANWB

Toen de bond tien jaar bestond werd opnieuw een stap voorwaarts gezet met het oprichten van de ‘Rechtsgeleerde Commissie’, een juridische hulpverlening voor leden die een verzekering afsloten. Langzaamaan begon de bond zich breder te oriënteren. Zo breidden zij hun scala uit naar de automobilisten, wandelaars, ruiters, motorrijders, watersporters, wintersporters en kampeerders. De naam Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond bleef in gebruik tot 1905, waarna de naam wederom veranderde naar Koninklijke Nederlandse toeristenbond. De letters ANWB hadden vanaf dat moment geen verdere betekenis meer. Sinds 1919 fleurde de bond het Nederlandse landschap op met de ANWB-paddenstoelen, gericht op fietsers en wandelaars. Na de Tweede Wereldoorlog en de opkomst van de auto werd in 1946 de Wegenwacht opgericht als onderdeel van de ANWB, voor technische hulp onderweg bij autopech.

ANWB anno nu

De ANWB is sindsdien flink gegroeid. De organisatie geeft magazines van uit, waaronder het bekende verenigingsblad de Kampioen. Daarnaast geeft de bond reisgidsen uit, is betrokken bij het organiseren van reizen, is de ANWB met traumahelikopters betrokken bij noodhulpverlening en de ANWB verzorgt de bewegwijzering op lokale en provinciale wegen. 

Ook interessant: 

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 8 april 16:00 u. een abonnement.

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 8 april 16:00 u. een abonnement.

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. Het is gratis!

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 8 april 16:00 u. een abonnement.

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 8 april 16:00 u. een abonnement.

Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 8 april 16:00 u. een abonnement.