Eerste file in Nederland in 1955

Van alle automobilisten in Nederland staan de bestuurders in Groningers ieder jaar het langst in de file. Uit onderzoek van navigatieproducent TomTom blijkt dat de inwoners en omwonenden van de stad gemiddeld 20 procent langer onderweg zijn door alle verkeersopstoppingen. Tegenwoordig zijn overvolle snelwegen en files iets van alledag, maar in 1955 was de eerste echte file van Nederland nog een heuse bezienswaardigheid.

Al sinds de jaren ’20 van de 20e eeuw vonden er regelmatig verkeersopstoppingen plaats in Nederland. Zo trokken er in augustus 1925 binnen twee reken ruim een half miljoen mensen met de auto naar Borculo, dat vlak daarvoor was getroffen door een zware storm. Door de toestroom van al deze ramptoeristen slibden de wegen in de Achterhoek volledig vol, waardoor er op verscheidene plekken eenrichtingsverkeer ingesteld moest worden.

Pinksterdag 1955

Sommige historici beschouwen de opstoppingen in Borculo ook als een file, maar de eerste echte geregistreerde file in Nederland vond pas plaats op zondag 29 mei 1955. Het was die dag Eerste Pinksterdag, en dus trokken de mensen er massaal met de auto opuit. Veel Nederlandse gezinnen uit de Randstad kozen ervoor om hun zondag op de Veluwe door te brengen, terwijl een groot aantal Duitse toeristen juist naar het westen trok om de bollenvelden te bezichtigen. Toen de twee verkeersstromen elkaar bij Utrecht ontmoetten, ging het mis. De rotonde bij knooppunt Oudenrijn kon de 50.000 toegestroomde auto’s niet verwerken en er ontstond een file.

Bezienswaardigheid

In tegenstelling tot vandaag de dag leidde de file echter niet tot frustratie, maar juist tot plezier. Met name de mensen die geen onderdeel uitmaakten van de verkeersopstopping zelf vonden het fenomeen fascinerend. Het fietspad naast de weg stroomde vol met toeschouwers en de bestuurders op tegenliggende rijbaan besloten hun auto op de vluchtstrook te parkeren, zodat zij uitgebreid de tijd hadden om de lange rij voertuigen in zich op te nemen. Veel mensen waren verheugd dat er een file in Nederland stond, want de file was een teken dat het goed ging met het land.

Dagelijkse file

Het aanvankelijke enthousiasme over de verkeeropstoppingen was echter al snel verdwenen. Naarmate steeds meer mensen de auto pakten voor het woon-werk verkeer nam namelijk ook het aantal files in Nederland snel toe, met als gevolg meer frustratie. Vandaag de dag zijn verkeersopstoppingen uitgegroeid tot een dagelijkse irritatie. De laatste dag zonder file in Nederland was zondag 30 december 2007, inmiddels bijna vijf jaar geleden.

Meer weten

Neem nu een abonnement en krijg schitterende cadeau's!

En mis nooit meer de mooiste historische verhalen!