Oprichting van de kindertelefoon
Vandaag wordt het veertigjarig bestaan van de Kindertelefoon gevierd. Wat begon als een initiatief van bezorgde Amsterdamse ouders groeide uit tot een organisatie met honderden vrijwilligers op meerdere locaties. Wat is het verhaal achter de Kindertelefoon?
Het Internationale Jaar van het Kind
De Verenigde Naties riepen het jaar 1979 uit tot het Internationale Jaar van het Kind. Dit was ook gelijk het begin van het proces om een internationaal verdrag voor kinderrechten te verwezenlijken. Dit proces zou uiteindelijk tien jaar duren, waarna er in 1989 door de Verenigde Naties het Kinderrechtenverdrag werd aangenomen. In Nederland werd dit verdrag in 1995 bekrachtigd. In Nederland werd in 1979 ook het Jeugdjournaal voor het eerst uitgezonden, daarnaast werd er een instantie opgericht waar kinderen naar toe konden bellen met mogelijke vragen of problemen, of gewoon om even te kletsen: de Kindertelefoon.
Een zolderkamer
Vandaag de dag werken er honderden vrijwilligers bij de Kindertelefoon, maar de hulplijn voor kinderen begon echter op een zolderkamertje ergens in de Jordaan. Een van de aanleidingen voor het initiatief was een Volkskrant artikel over de Duitse Sorgentelefon, een Duitse lijn waar kinderen naartoe konden bellen. Een aantal vrijwilligers besloot dat een dergelijke lijn ook in Nederland moest bestaan, het idee van de Kindertelefoon was geboren. Op een zolderkamer op driehoog begon de Kindertelefoon met twee telefoons en twee bureaus. De lijn was toen ook maar twee uur per dag bereikbaar. Alles werd zelf geregeld, al kreeg de nieuwe organisatie wel bijdragen van onder meer het Kinderfonds en Jantje Beton. Het initiatief groeide gestaag, al snel ontving de Kindertelefoon dan ook een subsidie van de gemeente van Amsterdam. Vanaf 1984 financierde de Rijksoverheid de lijn.
Uitbreiden en Moderniseren
Over de jaren heen breidde de Kindertelefoon steeds verder uit. Dit maakte het ook makkelijk voor kinderen om de vrijwilligers van de organisatie te bereiken. Waar het eerst nog 25 cent kostte om met de kindertelefoon te bellen, is dat nu gratis. In 1995 werd ook de website van de Kindertelefoon gelanceerd en sinds 2003 kunnen kinderen via deze website ook met vrijwilligers chatten.
Waar de lijn eerst maar twee uur bereikbaar was, kunnen kinderen tussen de acht en achttien jaar tussen 11.00 en 21.00 bij de Kindertelefoon terecht. Dit kan via de chat of de telefoon en is anoniem. In 2018 werd er ook jongerenraad van de Kindertelefoon geïnstalleerd. Tegenwoordig worden er dagelijks gemiddeld duizend gesprekken met de Kindertelefoon gevoerd. De meeste gesprekken gaan over pesten, daarnaast gaan er ook veel gesprekken over seksualiteit en geweld. Al kan de kindertelefoon ook gewoon worden gebeld door kinderen die alleen even willen kletsen.
Bronnen:
- Parool.nl: De Kindertelefoon is al veertig jaar een en al oor
- Kinderrechten.nl: Het Internationale Jaar van het Kind
- Volkkrant.nl: 40 jaar De Kindertelefoon: ‘Als ik nu het woord beffen gebruik, zie ik collega’s wel even opkijken’
- Volkskrant.nl: Kindertelefoon bestaat dertig jaar
- Kindertelefoon.nl: Jaarverslag 2004 Kindertelefoon
Afbeelding:
- Gele telefoon. Foto Annie Spratt, via Unsplash