Philips lampen

Philips en het streven naar eenvoud

Themamaand De Stijl – Het bedrijf Philips bestond al voordat de eerste editie van maandblad De Stijl verscheen. Innovatie was altijd een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur en in de loop van de tijd nam ook (Dutch) design een steeds grotere rol in. Met verschillende producten drukte Philips zijn stempel op Nederland en de wereld.


Geschiedenis van het bedrijf


Gerard Philips en zijn vader Frederik richtten in 1891 het bedrijf Philips op. In eerste instantie begon het bedrijf als een gloeilampenfabriek. Philips fabriceerde met zoveel succes gloeilampen dat zij in de daaropvolgende jaren in staat was veel concurrenten in te lijven. Door het succes van het bedrijf kon Philips uitbreiden naar andere productietakken, zoals de radiobranche vanaf 1924 en de televisiemarkt vanaf 1950. In de jaren ’70 bevond het bedrijf zich op haar hoogtepunt wat betreft het aantal werknemers (ruim 400.000). Daarna verplaatste de leiding veel productietakken naar het buitenland en werden onderdelen van het bedrijf afgestoten of verzelfstandigd, zoals recent nog de lichttak. 


Designafdelingen


Naar eigen zeggen gaat de aandacht voor design van Philips al terug tot de jaren ’20, maar design was toen meer een onderdeel van de reclameafdeling. In de jaren ’80 en ’90 kwam er steeds meer aandacht voor design als onderscheidend element ten opzichte van andere merken. Daarnaast hoopte Philips de verschillende producten meer hetzelfde karakter te geven om de herkenbaarheid van het merk te vergroten. 


In de jaren ’80 werkten meer dan 500 designers in Eindhoven en op de andere kantoren. Hierbij speelde de aanwezigheid van design opleidingen en academies een grote rol. De Universiteit van Delft bezat een Faculty of Industrial Engineering en de befaamde Design Academy van Eindhoven zat zelfs in hetzelfde gebouw als het Philips Corporate Design Center. 


'Sense and Simplicity'


In 2004 startte de Sense and Simplicity campagne, die innovatie, eenvoud en gebruiksgemak centraal stelde in alle producten. Volgens de bijbehorende anekdote kregen alle leden van de Raad van Bestuur een dvd-speler mee naar huis. Geen van hen slaagde erin het apparaat te bedienen zonder eerst de dikke handleiding te lezen. Vanaf dat moment stond simpel en associatief gebruik van producten centraal. Onder andere het Senseo apparaat en diverse medische innovaties kwamen hieruit voort. 


 


Bronnen:


Bürdek, B.E. (2005) Design: History, Theory and Practice of Product Design (Walter de Gruyter)


Krol, A en T. de Rijk (2005) Yearbook Dutch Design 05 (Episode Publishers)


Volkskrant:  sense and simplicity 


Philips Design 


Holland.com: Dutch Design 


 


Afbeelding:


By Geoffrey.landis [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons
 

Ook interessant: 

Landen: 

Tijdperken: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Covers OA

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de geschiedenis van Amsterdam.