Reis van de Titanic

Het Amerikaanse bedrijf Deep Oceans Expeditions gaat speciale duikboottochten naar het wrak van de Titanic organiseren. Wie de resten van het schip nog met eigen ogen wil aanschouwen moet snel zijn, want volgens wetenschappers zal het scheepswrak binnen 20 jaar volledig zijn vergaan. De Titanic, ooit het grootste en meest luxueuze schip ter wereld, zonk op 15 april 1912.

In het voorjaar van 1907 presenteerde de  White Star Line rederij plannen om drie passagiersschepen te bouwen voor de oversteek van de Atlantische Oceaan. Drie jaar later al werd het eerste schip van de lijn gelanceerd met de naam Olympic. In 1911 volgde de Titanic, op dat moment het grootste schip ter wereld.

Luxe

Naast hun grootte trokken schepen van de Olympic-lijn vooral veel belangstelling vanwege hun ongekende luxe. De eerste klasse van de Titanic was onder andere voorzien van een bibliotheek, een squashhal, een fitnessruimte, een zwembad en een eigen privépromenade. Dit alles stond in sterk contrast met derde klasse van het schip, waar passagiers met vijf tot tien personen op één kamer moesten slapen. Toch was een overgang op de Titanic vrijwel onbetaalbaar voor de allerarmsten. De prijs voor één kaartje van de derde klasse bedroeg 36 dollar, wat vandaag de dag neer zou komen op ruim 611 euro.

Reis

Op 10 april 1912 begon de Titanic aan haar eerste reis vanuit het Engelse Southampton, met als eindbestemming New York.  Kapitein Edward Smith besloot bij het vertrek een iets zuidelijkere route over de Atlantische Oceaan te volgen, om zo de ijsbergen van de koude Labadorstroom te ontwijken. Toch reageerde hij tijdens de reis niet op de zeven ijsbergwaarschuwingen die de Titanic ontving van andere schepen. Er bestaan vermoedens dat Smith het gevaar negeerde op aandringen van de directeur van de rederij Bruce Ismay, die hoopte dat de Titanic een nieuw snelheidsrecord zou vestigen. Het is echter ook mogelijk dat Smith niet reageerde omdat de waarschuwingen simpelweg nooit door de bemanning aan hem waren doorgegeven.

Ondergang

Om 23.40 in de nacht van 14 op 15 april zag bemanningslid Frederick Fleet vanuit zijn uitkijkpost dat de Titanic recht op een ijsberg af voer. Hij telefoneerde meteen de brug van het schip met de boodschap “Iceberg, right ahead!”, maar het was al te laat. De voorsteven van de Titanic raakte de ijsberg en de eerste zes compartimenten liepen vol met water. Ondanks pogingen om het water weg te pompen bleek het schip niet meer te redden. Om 2:18 werd de druk op het schip te groot en brak de Titanic doormidden, waarna de boeg vrijwel meteen zonk. Het achtersteven kwam eerst rechtop in de zee te staan, alvorens het twee minuten later ook onder water verdween. Vanwege het tekort aan reddingssloepen en de paniek tijdens de evacuatie overleefden slechts 701 van de 2223 opvarenden het zinken van de Titanic.

Herontdekking

Op 1 september 1985 ontdekte de Amerikaanse oceanograaf Robert Ballard met behulp van een onderwaterrobot voor het eerst de resten van de Titanic. Het viel hem op dat met name de voorkant van het schip nog in een relatief goede staat verkeerde. Zo zijn de indrukwekkende kroonluchters uit de zalen van de eerste klasse ondanks hun lange verblijf onder water nog vrijwel intact. Volgend jaar, precies honderd jaar na het zinken van het schip, worden de resten van de Titanic voor het eerst ook openbaar voor het publiek.

Vandaag maakte het bedrijf Deep Oceans Expeditions namelijk bekend dat het speciale duiktochten gaat organiseren naar de locatie van het schip. Vanuit een onderzeeër zullen de deelnemers van de expeditie op een diepte van 3.800 meter zelf het scheepswrak kunnen aanschouwen. Overigens is een trip naar de Titanic wederom niet weggelegd voor de allerarmsten: een ticket voor de expeditie kost ruim 44.000 euro.

Lees hier meer over het zinken van de Titanic

Ook interessant: 

Landen: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Lees het augustusnummer van Geschiedenis Magazine

Lees hier wat je kunt verwachten van het komende nummer van Geschiedenis Magazine!

Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Waarom werd Nederland een monarchie? Het antwoord lees je in Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.

Alles over Begijnhoven? Lees Geschiedenis Magazine

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór 6 augustus een abonnement.