De invloed van hiphop en rap op mode
Rap en hiphop zijn niet alleen muziekgenres, maar ook inspiratiebronnen voor mode. Van de straten van New York tot de catwalks van Parijs heeft rap en hiphop een blijvende stempel gedrukt op de wereldwijde modescene en deze invloed blijft zich ontwikkelen en vernieuwen.
Hiphop als cultureel fenomeen ontstond in de jaren ’70 in New York City. Het was een reactie op sociaaleconomische uitdagingen en politieke onrust in de stad. Hiphop was niet alleen muziek, maar ook een alomvattende cultuur die elementen omvatte zoals rapmuziek, DJ-ing, graffiti en breakdancing. In die tijd kozen hiphoppers bepaalde kleding die een gevoel van identiteit en verbondenheid met de gemeenschap uitdrukte.
Zelfexpressie
De populariteit van Hiphop begon in achterstandswijken. De mode weerspiegelde daar vaak de stedelijke straatcultuur en de uitdagingen waarmee jongeren in die gemeenschappen werden geconfronteerd. Een van de belangrijkste manieren waarop rap en hiphop mode beïnvloeden, is door het promoten van individualiteit en zelfexpressie. Artiesten zoals Tupac Shakur, DJ Kool Herc en Snoop Dogg ontwikkelden allemaal hun eigen stijl die ver van de conventionele mode aflagen. Van opvallende streetwear en oversized kleding tot high-fashion en avant-garde ontwerpen, deze artiesten gebruikten mode als een manier om hun persoonlijkheid en creativiteit te uiten.
Bovendien speelden rap en hiphop een belangrijke rol bij het doorbreken van traditionele genderrollen in de mode. Artiesten zoals Young Thug en Tyler, The Creator experimenteerden met genderneutrale kleding en hebben traditionele opvattingen over mannelijkheid en vrouwelijkheid uitgedaagd. Dit heeft geleid tot een meer inclusieve en diverse modescène, waarin individualiteit en zelfexpressie worden gevierd, ongeacht geslacht of identiteit.
Luxemerken
Naarmate hiphopmuziek en – cultuur populairder werden, begonnen mainstream merken en ontwerpers elementen van hiphop mode te omarmen en te integreren in hun collecties. Zo gingen verschillende luxemerken samenwerken met hiphopartiesten om relevant te blijven voor de jongere doelgroep en ontstonden er trends. Denk aan de iconische Adidas Superstar-schoenen die door de hiphopgroep Run DMC werden gedragen in de videoclip van het nummer ‘My Adidas’ en daarom een enorme rage werden in de jaren tachtig. Maar ook Nike en Puma zijn nauw verbonden met de hiphopcultuur, mede dankzij samenwerking met bekende artiesten en influencers. Daarbij heeft rap en hiphop ook nog impact gehad op de high fashion wereld. Modehuizen zoals Gucci, Versace en Louis Vuitton hebben allemaal samengewerkt met hiphopartiesten en streetwear-merken om hun bereik te vergroten en nieuwe doelgroepen aan te spreken.
Streetwear
Veel van de hiphop mode uitte zich in streetwear en urban fashion. Deze stijlen zijn ontstaan in de straten New York, Los Angeles en Londen en worden gekenmerkt door comfortabele kledingstukken zoals hoodies, T-shirts, sneakers en baggy broeken. En ook tatoeages, dure merkkleding en opvallende sieraden werden populair door rappers. Hoewel veel van deze items genormaliseerd zijn in het hedendaagse straatbeeld, maken sommige items echter opvallende comebacks. Zo is de iconische bucket hat, ooit een statement van hiphopartiesten in de jaren ’80 en ’90, weer helemaal terug op festivals zoals Pinkpop en Coachella.
De hiphop mode begon dus ooit als subculturele modekeuze en is uitgegroeid tot een wereldwijde trend die wordt omarmd door zowel jongeren als ontwerpers.