Berlijnse luchtbrug tijdens de Koude Oorlog
Na de Tweede Wereldoorlog werd Duitsland verdeeld onder de Sovjet-Unie, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Hetzelfde gebeurde met Berlijn, hoewel die stad in het gebied van de Sovjet-Unie lag. In juni 1948 probeerde de Sovjet-Unie heel Berlijn in handen te krijgen en blokkeerde de toegang tot de stad. De inwoners van Berlijn konden alleen met vliegtuigen bereikt worden. Van juni 1948 tot september 1949 bestond de Berlijnse luchtbrug.
Op deze foto uit 1948 kijken inwoners van West-Berlijn naar een laag overvliegend vliegtuig. Het gaat hier om een Douglas C-54 Skymaster, die van 1942 tot 1947 speciaal voor het Amerikaanse leger werd gebouwd. De C-54 was een aangepaste versie van een passagiersvliegtuig en speciaal ontworpen voor transport. Het was daarmee een ideaal vliegtuig voor gebruik tijdens de blokkade van Berlijn. De VS had er honderden op voorraad, ze konden lange afstanden overbruggen en de C-54 had genoeg ruimte om goederen mee te nemen.
Duitse Mark
De blokkade van Berlijn was door Josef Stalin, leider van de Sovjet-Unie, ingesteld vanwege onenigheid over de nieuwe Duitse Mark die in West-Duitsland ingevoerd zou worden. De oude Mark was gedevalueerd door overmatige productie van bankbiljetten door de Sovjet-Unie. Dat land was tegen de nieuwe munt omdat het Duitsland zwak wilde houden. Stalin kon dan makkelijker de controle behouden. Toen de nieuwe Mark toch werd geïntroduceerd, besloot de Sovjet-Unie de toegang tot Berlijn te blokkeren. Hierdoor was West-Berlijn afgesloten van de buitenwereld. Er dreigde hongersnood en een tekort aan belangrijke goederen om de stad draaiende te houden, zoals olie en steenkool.
Operation Little Vittles
Op de foto zijn veel kinderen te zien. Dit komt doordat de Amerikaanse piloot Gail Halvorsen begon met ‘Operation Little Vittles’. Hij deelde op een dag kauwgom uit aan kinderen die keken naar de vliegtuigen en beloofde bij zijn volgende vluchten meer snoep uit zijn vliegtuig te droppen. Hij zou met zijn vleugels klapperen om de kinderen te laten weten dat hij het was. De wachtende kinderen kwamen dus zeker niet alleen om de vliegtuigen te bekijken.
Berlijn Tempelhof
De Amerikaanse vliegtuigen landden gedurende de Berlijnse luchtbrug op het vliegveld Berlijn Tempelhof, waar het vliegtuig op de foto dus bijna is aangekomen. Tempelhof was voor het begin van de luchtbrug vervallen geraakt. Er stonden weliswaar een luxe terminal en voldoende hangars, maar er was slechts één landingsbaan, die bovendien in slechte staat verkeerde en alleen geschikt was voor kleine vliegtuigen. De Amerikanen pasten daarom al voor juni 1948 de baan aan en legden metalen platen neer om het vliegveld geschikt te maken voor grotere vliegtuigen. Tijdens de luchtbrug werd Tempelhof zo veel gebruikt dat de platen kapot gingen. Er werd door 200 man gewerkt aan de baan om deze te repareren en toegankelijk te houden.
Bronnen
- Harry S. Truman Library & Museum, The Berlin Airlift
- History, Berlin Airlift
- Military History, Berlin Airlift
- Wikipedia, Berlin Blockade
- Wikipedia, Douglas C-54 Skymaster
Afbeelding
Wikimedia Commons, C-54 landing at Templehof
Leestips-boek
€ 39.50