Klassieke arcadegames

Een terugblik naar de Arcade hal

Misschien heb je er zelf wel eens mee gespeeld op de kermis; bijvoorbeeld met grijp- en gokmachines. Dat waren spelletjes te vinden waren in een Arcade hal, naast tal van bekende videospellen. De Arcade hal werd voornamelijk een groot succes in Amerika, maar ook in Europa hebben we mee geproefd met het succes van de speelhallen. Denk maar aan Pac-Man, of Space Invaders!

Penny Arcade: de eerste spelletjesmachine

Het begon allemaal met de Penny Arcade, een speelhal met apparaten waar je zelf een centje in gooide om te kunnen spelen. Het principe ontstond tussen de 1905 en 1910. Het grote verschil tussen de Penny Arcade en de arcade zoals we hem in de jaren 70 leerden kennen, was simpelweg dat aan het begin van de 20e eeuw een groot deel nog zonder elektriciteit werkte. Flipperkasten werkten waren nog geheel mechanisch, en hadden nog niet de felle neonkleuren en flikkerende lampjes die we nu kennen. Wat wel al bestond, waren machines met waarzegsters en ‘liefdes testers’.

The golden age van de speelhal

In de jaren 70 braken de gloriejaren aan voor de speelhallen. Waar exact het begin ligt van deze ongekende succesperiode, is iets waar nog over wordt gediscussieerd. Volgens sommigen was de ontwikkeling van het spel Space Invaders in 1978 de doorbraak van de arcade hal. Het succes van het spel werd een jaar later versterkt, toen de zogeheten vector-monitor werd ingevoerd. In plaats van een raster met gloeiende pixels, is dit beeld opgebouwd uit getekende lijnen. Van echt realistisch beeld en geluid was er toen alleen nog geen sprake. De charme van de spelletjes lag in de jaren 70 vooral bij de eenvoud, maar in de jaren tachtig werd er meer aandacht besteed aan het uiterlijk van de spelletjes. Ook werd er technisch meer mogelijk. Ontwerpers gingen aan de slag met verschillende genres en ontwerpen, terwijl het aantal arcades in Noord-Amerika zich tussen 1980 en 1982 verdubbelde. Tevens was dit het punt waarop video arcade spellen ook op andere locaties begonnen te verschijnen. Plots waren de spellen uit de speelhal ook te spelen in supermarkten, restaurants en tankstations.

Thuiscomputers

Het succes van de speelhallen zette nog even door, tot medio jaren 90. Thuiscomputers werden toen een steeds bekender fenomeen, waardoor het niet langer nodig was om voor spelletjes naar een arcade hal te gaan. Een console kon door nieuwe technieken gewoon op je televisie worden aangesloten, waardoor een complete speelhal overbodig werd bij het comfort van een eigen huis. Funest voor de markt van arcadehallen, wiens publiek opeens thuis bleef om computerspelletjes te spelen. Uiteindelijk werd het verlies zo groot, dat een groot deel van de arcadehallen failliet ging. De apparaten uit de arcadehallen worden tegenwoordig nog enkel gebruikt bij speciale gelegenheden. Denk hierbij maar eens aan kinderfeestjes of andere uitjes.

<h3>Bronnen:</h3>
theverge.com <a href="http://www.theverge.com/2013/1/16/3740422/the-life-and-death-of-the-amer... target="_blank">Arcade</a>
<h3>Afbeeldingen:</h3>
commons.wikimedia.org <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Four_Arcade_Games.jpg" target="_blank">Arcade</a>

Rubrieken: 

Partners: 

Piet Hein

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

GM 2 cover - nu in de winkel

Het tweede nummer van 2024 is verschenen. Koop dit nummer bij een kiosk of boekhandel bij jou in de buurt