Grootste vliegtuigramp uit de geschiedenis: Tenerife

Het hoofd van de Maleisische luchtvaartautoriteit noemde de verdwijning van de Boeing 777 met aan boord 239 passagiers ‘een ongekend luchtvaartmysterie’. De vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing verloor op 8 maart 2014 contact met de radar en sindsdien ontbreekt elk spoor van het toestel. Over 2 weken is het 37 jaar geleden dat de grootste vliegramp uit de historie van de luchtvaart plaatsvond.

Verongelukt KLM toestel 'De Rijn' Verongelukt KLM toestel 'De Rijn'

Vliegtuigramp van Tenerife

Op 27 maart 1977 botsten twee passagiersvliegtuigen van de Nederlandse maatschappij KLM en het Amerikaanse Pan American World Airways (PanAm) tegen elkaar op het Spaanse eiland Tenerife. Bij het ongeluk kwamen 583 mensen om het leven en slechts 61 inzittenen overleefden de ramp. Nooit in de geschiedenis zijn er door een vliegtuigramp, waarbij geen sprake was van een terroristische aanslag, meer slachtoffers gevallen.Een Nederlandse maatschappij was bij het ongeluk betrokken.

Aanleiding grootste ramp uit de geschiedenis

Op de bewuste dag kwam er op de luchthaven van het nabijgelegen eiland Gran Canaria een bommelding binnen. Vanwege deze dreiging werden veel binnenkomende vluchten omgeleid naar de luchthaven Los Rodeos, op Tenerife. Tegen het middaguur bleek de bommelding loos alarm en werd het vliegverkeer weer opgestart. Vanwege de grote drukte op het vliegveld van Tenerife moest de startbaan tevens als taxibaan worden gebruikt.

Vlaggen halfstok voor het KLM hoofdgebouw in Amstelveen Vlaggen halfstok voor het KLM hoofdgebouw in Amstelveen

Miscommunicatie tussen piloten en luchtverkeersleiding

De Boeing 747-206B van KLM stond klaar op de startbaan om via Gran Canaria terug naar Amsterdam te vliegen. Door de mist was het zicht van de piloten slechts driehonderd meter. De co-piloot van het toestel herhaalde de instructies van de luchtverkeersleiding terwijl de gezagvoerder zonder toestemming aan de start begon.

De co-piloot meldde de verkeerstoren vervolgens snel: "We are uh, taking-off". Op precies hetzelfde moment kreeg de luchtverkeersleiding vanuit de Boeing 747-121 van PanAm het bericht dat dit toestel op de baan aan het taxiën was. Uit onderzoek bleek dat de KLM-piloot de instructies niet juist had verstaan.

Fatale botsing tussen twee jumbo’s

De piloten van het Amerikaanse toestel zagen de lichten van het opstijgende vliegtuig naderen en probeerden tevergeefs van de startbaan te draaien. Het vliegtuig van KLM steeg sneller op dan gebruikelijk waardoor de neus het andere toestel niet raakte. De motoren en het landingsgestel boorden echter een gat in het vliegtuig van PanAm. De Boeing van KLM crashte na een val van honderdvijftig meter hoogte op de startbaan. Beide vliegtuigen vlogen in brand.

Monument Westgaarde Herdenkingsmonument Westgaarde

Slachtoffers en nagedachtenis

Alle 234 passagiers en de 14 bemanningsleden van het toestel van KLM vonden de dood. Van de 369 inzittenden van het Amerikaanse toestel overleefden slechts 61 personen de ramp. Op de begraafplaats Westgaarde in Amsterdam, waar een groot deel van de Nederlandse slachtoffers is begraven, is een monument ter nagedachtenis aan de ramp geplaatst.

Op het Spaanse eiland werd ook een herdenkingsmonument onthuld: een achttien meter hoge wenteltrap genaamd ‘Stairway to Heaven’. Naar aanleiding van het drama zijn de veiligheidsmaatregelen in de luchtvaart, vooral op het gebied van communicatie tussen piloten en luchtverkeersleiders, ernstig aangescherpt.

Vermissing toestel Malaysian Airlines

Ondanks de maatregelen komen vliegtuigrampen nog altijd voor, hoewel vliegen al jaren de veiligste manier van reizen is. Luchtvaartexperts tasten momenteel in het duister over de recente verdwijning van het toestel van Malaysian Airlines. Zelfs een terroristische aanslag wordt niet uitgesloten omdat meerdere passagiers op een ander paspoort dan dat van henzelf bleken te reizen. De zoektocht naar brokstukken en de zwarte dozen gaat onverminderd voort.

<h2>Bronnen</h2>
&nbsp;

Airdisaster <a title="Special Report Tenerife" href="http://www.airdisaster.com/special/special-pa1736.shtml" target="_blank">' Special Report Tenerife' </a>

Malaysian Airlines <a title="Flight Incident" href="http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/dark-site.html" target="_blank">' MH0370 Flight Incident' </a>

NRC <a title="Nog geen spoor van vlucht MH0370" href="http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/10/nog-geen-spoor-van-vlucht-mh370-onge... target="_blank">' Nog geen spoor van vlucht MH0370' </a>

Volkskrant <a title="Elk scenario verdwenen Boeing onwaarschijnlijk" href="http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3610387/2014/0... target="_blank">' Elk scenario verdwenen Boeing onwaarschijnlijk' </a>

Rubrieken: 

Landen: 

Tijdperken: 

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.

Lees het extra dikke Maand van de Geschiedenis-nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 30 september 16:00 u. een abonnement.