Tupperware-party

Het ontstaan van ''Tupperware-parties''

Op 18 april 1962 werd Tupperware in Nederland geïntroduceerd. De Amerikaan Earl Tupper bedacht eind jaren ’30 een manier om polyetheen zo te gebruiken dat er stevige bakjes van gemaakt konden worden, die geschikt waren om eten luchtdicht te bewaren. Hij richtte in 1938 Tupperware Plastics Company op. Eind jaren ’40 zou alles voor Tupper echter veranderen, toen hij in contact kwam met Bonnie Wise.

Bonnie Wise was vertegenwoordiger bij verschillende bedrijven geweest, voordat ze in contact kwam met de producten van Tupper, die inmiddels uitgebreid waren met bestek, kookgerei en andere huishoudelijke producten. Ze was meteen enthousiast en begon met het verkopen van de producten op zogenaamde ‘home parties’. Deze waren zo’n succes dat Wise de stoute schoenen aantrok en Tupperware belde om het bedrijf hierover te vertellen. Toen Earl Tupper van het verhaal hoorde besloot hij dat Wise voor het bedrijf moest komen werken. Ze accepteerde het aanbod.

Het begin van de Tupperware-parties

Vanaf begin jaren ’50 stopte Tupperware, op advies van Wise, met de verkoop van producten via warenhuizen en winkels en startte het bedrijf met de ‘Tupperware-parties’. Het concept, ook ontwikkelt door Wise, was dat vrouwen hun vriendinnen en buren uitnodigden voor een gezellige avond, waarbij de Tupperware producten werden gepresenteerd. De vrouw die haar huis beschikbaar stelde kreeg een percentage van de opbrengst van de op die avond verkochte producten. Al snel werden deze bijeenkomsten een succes. Hiermee was Tupperware pionier in de directe marketing.

Pionier voor de vrouwenemancipatie

De verkoopafdeling van het bedrijf werd gerund door Wise. Zij kreeg de vrije hand wat betreft de marketing en al haar methoden en maatregelen waren extreem succesvol. Ook wordt ze gezien als pionier voor de vrouwenemancipatie doordat de huisfeesten vrouwen op een laagdrempelige manier de mogelijkheid boden zelf geld te verdienen. Wise werd zo het gezicht van Tupperware, iets wat Tupper zelf maar moeilijk kon verkroppen. Uiteindelijk beëindigde hij de samenwerking met Wise. Zij verliet het bedrijf dat ze zo succesvol had gemaakt met slechts één jaarsalaris en zonder aandelen. Verder zorgde Tupper ervoor dat de naam van Wise verdween uit alle documenten van het bedrijf. Het was net alsof ze nooit bestaan had.

Afbeelding:

  • Tupperware home party in Sarasota, Florida: State Library and Archives of Florida [Public domain], via Wikimedia Commons

Ook interessant: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. Het is gratis!

Lees Archeologie Magazine

Lees de special in het komende nummer van Archeologie Magazine. Neem vóór vrijdag 19 februari 16:00 u. een abonnement.

Lees Archeologie Magazine

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Lees Archeologie Magazine

Lees het  komende nummer van Archeologie Magazine. Neem vóór vrijdag 19 februari 16:00 u. een abonnement.

Lees Archeologie Magazine

Lees de special in het komende nummer van Archeologie Magazine. Neem vóór vrijdag 19 februari 16:00 u. een abonnement.