Pioniers in de luchtvaart

Pioniers in de luchtvaart

Sinds mensenheugenis proberen de mensen te vliegen. Zo sprongen er volgens de Britse historicus Lynn Townsend White in de Middeleeuwen mensen in verenpakken van kerktorens af en probeerden de Chinezen met behulp van vliegers zich boven de aarde te verheffen.


Na de opkomst van de luchtballons (gebroeders Montgolfier) en de zeppelins (Ferdinand Graf von Zeppelin) waren de gebroeders Wright in 1903 de eersten die met een gemotoriseerde vliegtuig een vlucht van enkele seconden maakten. Toch zijn er naast deze beroemdheden ook minder bekende pioniers die de luchtvaart een stuk verder brachten: Louis Blériot, Charles Augustus Lindbergh en Paul Cornu.


Vliegwedstrijden


Nadat de gebroeders Wright de eerste gemotoriseerde vlucht hadden gemaakt, ontwikkelde de luchtvaarttechniek zich snel. Er werd steeds vaker gevlogen en steeds verder. Er werden zelfs wedstrijden uitgeschreven voor de persoon die bijvoorbeeld voor het eerst naar Londen of Parijs vloog. Een van de personen die aan zo’n wedstrijd meedeed was Louis Blériot.


Louis Blériot (1 juli 1872 – 2 augustus 1936)


Louis BleriotAl op jonge leeftijd werd het duidelijk dat Blériot een slimme jongen was. Op de basisschool won hij verschillende prijzen, waaronder één voor tekenen. Na de middelbare school in Amiens te hebben doorlopen mocht Blériot naar de prestigieuze École Centrale in Parijs. In deze stad kwam Blériot tijdens de wereldtentoonstelling in 1900 voor het eerst in aanraking met luchtvaarttechniek.


Experimenteren met vliegtuigmodellen


Na zijn studie en diensttijd ging hij werken voor een elektrotechnische onderneming en ontwikkelde koplampen voor auto’s. Het ging financieel goed met Blériot en hij legde geld apart voor zijn luchtvaarthobby. Hij experimenteerde met verschillende vliegtuigmodellen en langzamerhand ging het steeds beter.


Het Kanaal over


Bleriot eerste vlucht over het kanaalToen de Britse krant Daily Mail een prijsvraag van 1.000 pond uitschreef voor de persoon die als eerste over het Kanaal vloog besloot Blériot zijn kans te wagen. Op 25 juli 1909 vloog de Fransman met zijn eendekker (een vliegtuig met één paar vleugels) van Calais naar Dover. De motor van het vliegtuig had slechts 24 paardenkracht en was het vierde eendekkerstoestel dat Blériot ooit gebouwd had. Hij deed er 36 minuten en 36 seconden over om de overkant van het Kanaal te bereiken en werd daarmee wereldberoemd.


Oorlogsvliegtuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog


Na zijn beroemde vlucht bleef Blériot zich bezighouden met de vliegtuigindustrie. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde hij meer dan 800 vliegtuigen voor zowel de Franse, Britse, Italische, Oostenrijkse als de Russische luchtmacht. Hij zou zich zijn leven lang bezighouden met de luchtvaart. Blériot overleed op 64-jarige leeftijd aan een hartaanval in Parijs.


Charles Augustus Lindbergh (4 Februari 1902 – 26 augustus 1974)


Charles LindberghIn het begin van de twintigste eeuw groeide Lindbergh op in een welgesteld gezin in Minnesota. Zijn vader was een Congresman waardoor er voldoende inkomen was. Lindbergh ging aanvankelijk naar de universiteit van Wisconsin, maar maakte deze niet af omdat hij wilde vliegen. In maart 1922 vertrok Lindbergh naar een vliegschool in Nebraska. Hij leerde daar vliegen en schafte een eigen vliegtuig aan waarmee hij nog meer vliegervaring opdeed.


Luchtpostpiloot & winnaar Orteig-prijs


In maart 1924 ging hij naar de legervliegschool in Texas, hier werd hij een goede vliegenier en na zijn afstuderen werd hij piloot bij de luchtpostdienst. In deze periode schreef de New Yorkse hoteleigenaar Raymond Orteig een prijs van 25.000 dollar uit voor de gene die als eerste er in slaagde van New York naar Parijs te vliegen. Met behulp van een lening van zijn bank, geld van zijn werkgever en zijn eigen spaarcenten kocht Lindbergh een vliegtuig en vloog op 20 en 21 mei 1927 als eerste van New York naar Parijs. De vlucht duurde 33 uur, 30 minuten en 29,8 seconden.


Ontvoering Charles


Na deze vlucht trouwde Lindbergh met Anne Morrow en kreeg zes kinderen. Ze leken een normaal leven te leiden totdat hun twee jarige zoontje Charles werd ontvoerd en vermoord door Bruno Hauptmann. Het werd de beroemdste misdaad van de jaren dertig en Lindbergh en zijn vrouw kwamen ongewenst in de publiciteit te staan.


Geen vliegenier tijdens de Tweede Wereldoorlog


Tijdens de Tweede Wereldoorlog bood hij zijn diensten aan bij de Amerikaanse luchtmacht, maar hij werd door het Witte Huis geweigerd, vanwege zijn antisemitische opvattingen en omdat hij sympathiek tegenover enkele nazi-ideeën stond. Op hij overleed op 72-jarige leeftijd aan kanker in Hawaï.


Paul Cornu (15 juni 1881 – 6 juni 1944)


Cornu was een fietsenmaker in Normandië en leidde een onbekend leven. Toen in 1906 in Frankrijk de Deutsch-Archdeacon prijs werd uitgereikt voor de gene die als eerste een kilometer kon vliegen besloot Cornu zijn kans te wagen. Met behulp van vrienden sprokkelde hij geld bij elkaar en maakte een 6,20 meter lange helikopter, die door hem de ‘vliegende fiets’ werd genoemd.


Eerste vrije vlucht helikopter


De Deutsch-Archdeacon prijs werd gewonnen door Henri Farman, maar Cornu verwierf wel bekendheid, omdat hij de eerste vrije vlucht maakte in een helikopter. Na zijn eerste helikopter bouwde Cornu een beter model waarmee hij tot zes meter hoogte kon vliegen. Helaas leidde zijn financiële situatie ertoe dat hij zijn helikopter niet verder kon ontwikkelen en hij stopte met zijn vliegkunsten. Het zou nog jaren duren voordat de helikopter pas een geliefd vervoersmiddel werd. Pas toen Igor Sikorsky and W. Lawrence LePage in 1944 voor het Amerikaanse leger de R-4 ontwikkelde, werd de helikopter op grote schaal gebruikt. Cornu zelf zou dit nooit meemaken, hij kwam bij een geallieerd bombardement op D-Day om het leven. Hij werd 63 jaar oud.

Bronnen

 

Afbeeldingen

Ook interessant: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief. 

Saga vikingen

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

Vergeten D-Day: Italië, 1943

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

De wieg van de Zijderoute

Lees het komende nummer van Geschiedenis Magazine. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement.

cover GM3

Het extra dikke nummer van Geschiedenis Magazine verschijnt omstreeks 18 april. Neem vóór donderdag 4 april 23:59 u. een abonnement om dit nummer zonder verzendkosten te ontvangen. 

Lees het eerste jaar Geschiedenis Magazine extra voordelig én kies een welkomstcadeau!