Transport in Amsterdam door de jaren heen
Amsterdam is een stad met een rijke geschiedenis. Al sinds de zestiende eeuw is Amsterdam wereldwijd een belangrijk handelspunt. Dankzij de welvaart en handel kwamen door de eeuwen heen steeds meer mensen in Amsterdam wonen. Hierdoor veranderde de manier van leven in de hoofdstad. Het werd steeds drukker en er werd constant gezocht naar nieuwe manieren om inwoners en bezoekers te vervoeren.
Van echte paarden naar auto’s met meer pk
Aan het begin van de 20e eeuw waren de populairste vormen van transport in Amsterdam de fiets, de boot en de tram. Er waren zelfs een aantal plekken waar rijtuigen getrokken werden door paarden. Het werd steeds drukker in de stad, waardoor er meer regels en beperkingen kwamen op vervoer. Boten werden daardoor steeds minder gebruikt als vervoersmiddel in de stad.
Met de introductie van de auto veranderde er veel. Was het bezitten van een auto eerst alleen weggelegd voor de rijken, na de Tweede Wereldoorlog werd autobezit steeds normaler. Auto’s werden grootschalig gefabriceerd en werden hierdoor steeds betaalbaarder. Deze ontwikkeling had grote gevolgen voor de stad Amsterdam. Weilanden en woonwijken moesten plaatsmaken voor nieuwe (snel)wegen en er kwam steeds meer verkeer in de stad. De stad was hier niet op voorbereid en er waren weinig voorzieningen voor fietsers. Deze moesten tussen de auto’s fietsen, wat regelmatig voor gevaarlijke situaties zorgde. Dankzij verschillende protesten kwam er meer aandacht voor veiligheid van fietsers en kinderen in de stad en werden massaal fietspaden aangelegd.
Er gaat niets boven de fiets
Wie nu door Amsterdam fiets kan overal gebruikmaken van fietspaden. Dit is ook niet zo gek, want in de stad wordt 38% van alle ritjes gedaan op de fiets. Ook zijn er in de stad meer dan een miljoen fietsen te vinden. Niet zo gek dus dat er veel voorzieningen zijn voor fietsers. Het is immers de snelste en makkelijkste manier om je te bewegen door het centrum van Amsterdam.
Auto’s worden zoveel mogelijk geweerd uit het centrum van Amsterdam. De straten zijn smal en het is een stuk makkelijker om aan de rand van de stad te parkeren en het OV te gebruiken. Wie toch graag met de auto naar het centrum rijdt, kan rekenen op hoge parkeerkosten en met wat pech lang wachten achter een vrachtwagen. En wie een auto heeft in Amsterdam, kan vaak rekenen op een hoge premie voor de autoverzekering en parkeerkosten. Op steeds meer manieren zal autobezit in het centrum van Amsterdam onaantrekkelijk worden gemaakt.
Openbaar vervoer in Amsterdam
Naast de fiets is het openbaar vervoer van Amsterdam ook al decennialang een belangrijk vervoersmiddel. Het netwerk bestaat uit verschillende bussen, trams, veerponten en metro’s. Er zijn vijf verschillende metroroutes, waarvan de bekendste (en nieuwste) de Noord-Zuidlijn. Het duurde maar liefst 15 jaar voordat deze lijn in 2018 eindelijk in gebruik genomen kon worden.
Wie niet wil fietsen, maar zich wel snel door Amsterdam wil verplaatsen, kan het beste gebruik maken van trams en de verschillende metrolijnen. Het openbaar vervoer in Amsterdam is al jarenlang een betrouwbaar vervoersmiddel voor bewoners, bezoekers en toeristen.
Afbeelding:
- "Contrasten in Vervoer" georganiseerd door "Stichting Paard en Koets" in Amsterdam; verhuiswagen met drie paarden op Dam: "Contrasten in Vervoer" georganiseerd door "Stichting Paard en Koets" in Amsterdam; verhuiswagen met drie paarden op Dam, via Nationaal Archief