Geschiedenis van het zendschip Veronica
2 april 1973 - Het legendarische zendschip van Veronica strandt op de kust van Scheveningen na een hevige storm. Tussen 1964 en 1974 beleefde de illegale zeezender Veronica haar gouden tijden op de oude vissersboot Norderney.
Op 15 mei 1960 begon de Vrije Radio Omroep Nederland (VRON) met het maken van radio-uitzendingen vanaf de Noordzee. Men deed dit opzettelijk enkele kilometers uit de kust in internationale wateren, om zo de Nederlandse omroepwetgeving te kunnen omzeilen. De eerste uitzendingen van de zeezender VRON, dat later beter bekend werd onder de afgeleide naam ‘Veronica’, werden verzorgd vanaf het voormalige lichtschip Borkum Riff.
Visserschip Norderney
Na enkele jaren was de Borkum Riff echter volledig versleten en dus werd in 1964 besloten tot de aankoop van een nieuw zendschip. De keuze viel op de MV Norderney, een elf jaar oude IJslandse vissersboot die eigenlijk op het punt stond om gesloopt te worden. Sterker nog, de ketels en de motoren van het schip waren al verwijderd. De directie van Veronica zag dit echter als een positief punt. Een zendschip had namelijk toch geen aandrijving meer nodig, en bovendien was er op deze manier meer ruimte beschikbaar voor de zendapparatuur.
Het beste van IsGeschiedenis in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Helemaal niks missen? Volg ons op Facebook!
Concurrentie van andere zenders
In de jaren daarop bereikte de populariteit van Veronica een hoogtepunt. Dit kwam onder meer doordat de omroep als enige radiozender in Nederland popmuziek uitzond en haar eigen hitlijsten samenstelde, waaronder de inmiddels legendarisch geworden Top 40. Het grote succes van de zeezender resulteerde echter ook in de opkomst van concurrerende omroepen, waaronder Radio 227 in 1967 en Radio Noordzee Internationaal in 1970.
Bomaanslag
De directie van Veronica was niet blij met deze ongewenste concurrentie en dus werd er besloten om actie te ondernemen. Op 15 mei 1971 ontplofte er een brandbom op de Mebo II, het zendschip van Radio Noordzee Internationaal. Men had gehoopt dat het schip hierdoor voor reparatie naar de haven moest - waar de zendapparatuur in beslag zou worden genomen - maar deze opzet mislukte. De daders van de aanslagen werden niet veel later opgepakt en Veronica moest de schade aan de Mebo vergoeden. Door de bomaanslag werd de roep in politiek Den Haag om harder op te treden tegen de illegale zeezenders steeds luider.
Storm
Terwijl deze anti-piratenwet in de Tweede Kamer behandeld werd, ondervond Veronica vervolgens nog een zware tegenslag. Na een zware storm op de Noordzee strandde Norderney op 3 april 1973 op het strand van Scheveningen. Vlak voordat men de haven binnen was gedreven had men overigens de zendkristallen overboord gegooid, zodat het vaartuig technisch gezien geen zendschip meer was en de apparatuur dus niet in beslag kon worden genomen. Pas twee weken later werd het schip weer vlot getrokken en kon Veronica weer uitzenden vanaf de Norderney.
Einde van Veronica
Na de goedkeuring van het Verdrag van Straatsburg in 1974 – waarmee medewerking aan radiouitzendingen vanaf zee werd verboden - moest Veronica echter alsnog stoppen met uitzenden. Het laatste liedje dat men vanaf de Norderney de ether instuurde was het Nederlandse volkslied Wilhelmus. Op 12 augustus 1975 werd het schip vervolgens de haven van Amsterdam binnengesleept, waar het direct in beslag werd genomen. Uiteindelijk kwam het vaartuig in handen van private ondernemers, die het onder meer gebruikten voor de organisatie van discofeestjes in Antwerpen. Het bedrijf Veronica B.V. heeft nu echter aangekondigd de Norderney weer terug te willen halen naar Nederland. Het schip zou dan dienst gaan doen als podium voor radio- en televisie-uitzendingen.