Protest tegen aanleg A27 door Amelisweerd

Protest tegen aanleg A27 door Amelisweerd

De A27 bij Utrecht is een van de meest omstreden stukken snelweg van Nederland. Al sinds de jaren 70 zijn er protesten tegen de snelweg. Eerst tegen de bouw, maar de laatste jaren wordt er weer geprotesteerd. Nu tegen de uitbreiding van de snelweg. De ‘bak’ waar de snelweg nu doorheen gaat, moet volgens de minster worden verbreed, omdat dat de fileproblemen op de drukke weg zou oplossen. Maar dat gaat ten koste van het eeuwenoude landgoed Amelisweerd, dat tegen de weg aan ligt.

In 1970 werd bekend dat er een jaar later een snelweg dwars door natuurgebied Amelisweerd aangelegd zou worden. Dit werd de A27, de snelweg die van Breda tot Almere zou lopen. Omwonenden van het Utrechtse landgoed waren het hier niet mee eens en dit leidde in 1971 tot de oprichting van de Werkgroep Amelisweerd. De Werkgroep verzamelde 38.000 handtekeningen en zorgde ervoor dat de aantasting van Amelisweerd in ieder geval werd uitgesteld. Het was de eerste keer dat een dergelijk initiatief van burgers leidde tot het uitstellen van de aanleg van een weg.

Nieuw plan van Rijkswaterstaat

In 1975 kwam Rijkswaterstaat met een nieuw plan, waarbij de weg alsnog door het gebied zou lopen, maar nu meer aan de rand in plaats van dwars door het gebied heen. Omwonenden bleven zich er tegen verzetten en kregen in 1978 de Utrechtse gemeenteraad achter zich. In datzelfde jaar vond er een grote demonstratie tegen de aanleg van de weg plaats.


Het beste van IsGeschiedenis in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief! Helemaal niks missen? Volg ons op Facebook!


Stemmen om Amelisweerd

In 1982 moest de Tweede Kamer definitief beslissen of het plan van het Rijk om een weg aan de rand van het bos te bouwen tot uitvoering gebracht zou worden. Het werd aangenomen met 71 tegen 69 stemmen. De weg kwam er en dit ging ten koste van een stuk van het bos. Actievoerders hadden zich ondertussen verenigd in de groep ‘Vrienden van Amelisweerd’ en bezetten het bos door boomhutten te bouwen. De protesten die volgden waren fel. Uiteindelijk moesten er 600 ME’ers aan te pas komen om de 500 actievoerders uit het bos te krijgen en aan het kappen van de bomen te kunnen beginnen.

Vrienden van Amelisweerd

Er zijn bij de aanleg van de ‘bak’ van de A27 bij Amelisweerd uiteindelijk 465 bomen gekapt, veel minder dan aanvankelijk de bedoeling was, maar voor de actievoerders alsnog onverteerbaar. De groep ‘Vrienden van Amelisweerd’ bestaat nog steeds en zal zich ook nu, net als de Utrechtse gemeenteraad, tegen de uitbreiding van de ‘bak’ ten koste van Amelisweerd blijven verzetten. Inmiddels heeft de uitbreiding, mede door het verzet van de actiegroep, flink wat vertraging opgelopen. De vondst van de dassenburcht in 2017, leek de uitbreiding definitief te stoppen, maar doordat de dassen, met een beetje menselijke hulp, verhuisden, konden de plannen doorgaan. De stikstofcrisis van 2019 en 2020 leek de plannen dan toch definitief te dwarsbomen. Echter, minister Van Nieuwenhuizen wist een oplossing te verzinnen en tekende in november 2020 een tracébesluit, waardoor de uitbreiding, geheel tegen de zin van de provincie en gemeente Utrecht er waarschijnlijk toch zal komen. De Vrienden van Amelisweerd maken zich op voor een nieuwe ronde van vooral juridische acties. 

Ook interessant: 

Landen: 

Tijdperken: 

Onderwerpen: 

Bekijk het gehele programma van de Week van de Koloniale Geschiedenis met thema ‘Aan het Werk’.

Ga mee op ontdekkingstocht naar archeologische vindplaatsen in binnen- en buitenland!

Ontdek Geschiedenis Magazine!

Lees Ons Amsterdam

Iedere maand meeslepende en prachtig geïllusteerde verhalen over de de geschiedenis van Amsterdam.

Meteen op de hoogte van de nieuwste historische verhalen!