De duurste auto’s uit de geschiedenis
Vlak na de uitvinding van de auto in de tweede helft van de negentiende eeuw was het moderne voertuig een luxe en vooral duur alternatief voor paard en wagen. Alleen de allerrijksten konden zich een auto veroorloven. Toen Henry Ford in de jaren ’10 van de twintigste eeuw het productieproces verkortte zodat zijn beroemde ‘Model T’ voor 490 dollar verkocht kon worden, werd de auto een algemener gebruiksproduct. Daarna groeide de vraag naar bijzondere, dure en luxe auto’s, zodat de eigenaar zich kon onderscheiden van andere autobezitters. Wat waren de duurste en meest waardevolle luxe auto’s in de geschiedenis?
Voor de Tweede Wereldoorlog: Rolls Royce Silver Ghost
De Rolls Royce 40/50 h.p., beter bekend als de Silver Ghost, wordt over het algemeen gezien als de meest waardevolle auto uit de geschiedenis. Het was een stille en zeer betrouwbare auto die gemaakt werd tussen 1906 en 1926. De Rolls Royce Silver Ghost was zeker geen auto voor de massa: alleen al het chassis kostte destijds 985 pond. Dat was meer dan 10 keer zo veel als de gemiddelde werknemer in een jaar verdiende en omgerekend naar huidige maatstaven bijna een ton. Daarvoor had de gelukkige bezitter dan wel een voertuig dat in alle opzichten revolutionair was voor zijn tijd. De Silver Ghost haalde een ongekende maximumsnelheid van 89 kilometer per uur, stond bekend om zijn betrouwbaarheid en was vanaf 1914 uitgerust met elektrische verlichting. Ook tegenwoordig wordt deze bijzondere Rolls Royce, een zeer gewild collector’s item, nog gezien als de meest waardevolle auto ter wereld. De verzekeringswaarde van de auto werd in 2005 geschat op 35 miljoen dollar.
Na de Tweede Wereldoorlog: Mercedes-Benz 600 Pullman
Na de Tweede Wereldoorlog begon de populaire opmars van de auto pas echt. In de jaren ’50 en ’60 hadden steeds meer doorsnee huishoudens in Europa en de Verenigde Staten een auto. Het luxere segment waarmee rijkere mensen zich konden onderscheiden van die massa werd in de decennia na de oorlog ook steeds uitgebreider. De prijzen waren torenhoog. Een auto die eruit springt was de Mercedes-Benz 600 Pullman, waarvan er tussen 1963 en 1981 slechts 428 werden gemaakt. De verkoopprijs van deze luxe limousine lag in 1965 op 24.000 dollar, dat is omgerekend naar de huidige dollarwaarde bijna twee ton. De Mercedes-Benz 600 Pullman was dan ook van alle gemakken voorzien en vanaf 1967 de snelste vierdeurs-sedan van zijn tijd. Omdat celebrities als Coco Chanel, Hugh Hefner, John Lennon en onze eigen Prins Bernhard de auto hadden, en hij in verschillende James Bond-films verscheen, is zijn waarde onder verzamelaars tegenwoordig nog steeds bijzonder hoog.
Tegenwoordig: Rolls Royce Sweptail
Vandaag de dag is de duurste auto ter wereld weer een Rolls Royce. De Sweptail ging over de toonbank voor een dikke 11 miljoen euro. De auto werd speciaal gemaakt voor een vermogende klant die het Britse bedrijf uitdaagde een auto te maken waarvan er ‘geen tweede is’. De Sweptail werd gebouwd uit één plaat aluminium en is geïnspireerd op luxueuze jachten. Uitgerust met de moderne snufjes van de eenentwintigste eeuw, heeft de Sweptail desondanks een historisch tintje: de wielen zijn geïnspireerd op Rolls Royce-modellen uit de jaren ’20 en ’30. De anonieme rijkaard voor wie de Sweptail werd gebouwd, vindt zijn ingebouwde champagnekoeler waarschijnlijk belangrijker dan geld. Toch zou zijn autoverzekering vergelijken hem juist vanwege de astronomische waarde van zijn superdeluxe voertuig waarschijnlijk duizenden euro’s schelen.
Duurste auto’s op veilingen in de geschiedenis
Op veilingen leverden auto’s in de geschiedenis nog veel meer op dan de Sweptail heeft gekost. Sommige auto’s hebben een verhaal, omdat ze bijvoorbeeld een belangrijke race hebben gewonnen, toebehoorden aan een bekend figuur of in een film te zien waren. Dat soort auto’s leverden in de geschiedenis op veilingen soms wel meerdere miljoenen op. Ook voor die auto’s kun je dus maar beter een autoverzekering afsluiten.
Bronnen:
- Joe Sherlock, ‘A Condensed History of the American Luxury Automobile Market’
- How Stuff Works, ‘1907-1926 Rolls-Royce Silver Ghost’
- Mercedes, ‘The Pullman Saloon: a cultural history of elegance’
- Top Gear, ‘Duurste auto ter wereld: Rolls-Royce Sweptail’
Afbeelding:
Prins Bernhard bij een Mercedes-Benz 600 Pullman, Dachau, 8 september 1968. [Public Domain via Wikimedia Commons]