Home » Inhoudelijke tags

Media

Nieuws - 14 feb 2012

Er bestaat een grote kans dat het Haarlems Dagblad wordt opgeheven. In een ingezonden brief in het dagblad pleitten twee wethouders en ruim dertig raadsleden voor het voorbestaan van het Haarlems Dagblad. Ze vrezen dat eigenaar Telegraaf Media Groep (TMG) op lange termijn zal stoppen met de krant wegens het lage rendement. Het betreft één van de oudste kranten ter wereld, opgericht in 1656.

Nieuws - 13 feb 2012

Londen 1981 - Rupert Murdoch is een van de invloedrijkste media-magnaten ter wereld. Naast kranten, behelst zijn imperium ook de televisie en filmindustrie, en andere vormen van media. Op 13 februari 1981 nam hij de grote Britse krant The Times over, wat leidde tot veel protest.

Nieuws - 3 feb 2012

'Het Journaal gaat ten onder aan leut en luchtigheid', aldus Joachim Krapels, promovendus sociologie aan de Universiteit van Cambridge. Volgens hem raken buitenlandse thema’s ver op de achtergrond en voeren luchtige onderwerpen de boventoon. Bovendien leggen de presentatoren volgens Krapels verbanden ‘waarop echte wetenschappers jaren ploeteren tot de grijze haren hun tonsuur gestalte geven’. Het eerste Nederlandse journaal op de televisie werd uitgezonden in 1956.

Nieuws - 18 jan 2012

De Engelse website van de internetencyclopedie Wikipedia is vandaag uit de lucht. Wikipedia doet mee aan een protest tegen twee Amerikaanse wetsvoorstellen om sites die internetpiraterij toestaan te blokkeren. Wikipedia ziet dit als een vorm van censuur en dus een aantasting van de vrijheid van meningsuiting.

Nieuws - 5 jan 2012

Google straft zichzelf. Het bedrijf heeft spijt van zijn eigen reclamecampagne voor de webbrowser Chrome. Er waren gesponsorde berichten geplaatst op ongeveer 400 verschillende blogs. Na een zeer positieve recensie volgde een betaalde link om Google Chrome te downloaden. Dit druist in tegen de principes van Google en daarom straft het nu zichzelf door ‘Chrome’ twee maanden te verbannen uit zijn eigen zoekmachine. Google werd opgezet in 1997.

Nieuws - 15 dec 2011

Bill Gates, medeoprichter van Microsoft, trad in 2000 terug als CEO van het bedrijf. Sindsdien is Steve Ballmer de bestuursvoorzitter van Microsoft. Hij krijgt steeds meer kritiek te verduren, omdat hij niet innovatief genoeg zou zijn. Vanaf zijn vakantieadres in Sydney laat Bill Gates echter weten nooit meer aan het roer van het bedrijf te gaan staan. Microsoft werd in 1975 door Bill Gates en Paul Allen opgericht.

Nieuws - 18 nov 2011

Hij gebruikte het woord onlangs al op tv: rioolratten. Dion Graus heeft een hart voor alle dieren, behalve die beesten in het riool. Ofwel: journalisten die hem onwelgevallige stukjes schrijven. Zo berichtte het NRC gisteren. “Hufterigheid en schofterigheid” bij journalisten zou door de regering moeten worden aangepakt door middel van een perspolitie, aldus Graus. Ook in het Journalistenbesluit van mei 1941 werd de perswetgeving aangescherpt. Over bepaalde zaken mocht niet meer worden geschreven van de Duitse bezetter.

Nieuws - 8 nov 2011

"Het recht heeft gezegevierd."

Nieuws - 2 nov 2011

Het kantoor van het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo is in de nacht van dinsdag op woensdag zwaar beschadigd door een brandbom. Het blad heeft woensdag een speciale uitgave over de Arabische Lente gepubliceerd. Die uitgave heet 'Sharia Hebdo' en is volgens de makers tot stand gekomen onder leiding van de profeet Mohammed als gasthoofdredacteur. Dit is niet de eerste keer dat een spotprent tot ophef leidt.

Geschiedenis van kuifje strips
Nieuws - 24 okt 2011

In januari 1929 verscheen de eerste strip over Tintin et Milou, in Nederland beter bekend als Kuifje en Bobbie.

Nieuws - 2 okt 2011

De eerste editie telde vier pagina’s en kostte 3 cent. Het was aanvankelijk nog meer een tijdschrift en het blad verscheen iedere donderdag. Dit weekend, negentig jaar geleden, werd de Volkskrant een dagblad.

Nieuws - 22 sep 2011

Martijn Koolhoven, redacteur van de Telegraaf, is op non-actief gezet wegens belangenverstrengeling en ook de baas van nieuwszender Al Jazeera, Wadah Khanfar, stapt op. Hij zou gehoor hebben gegeven aan de Amerikanen om berichtgeving op de Arabische nieuwszender aan te passen. Dat berichtgeving niet objectief is blijkt dus weer. Zelfs in het Nederland van de 20e eeuw waren de kranten een weerspiegeling van de politiek.

Pagina's

Abonneren op Media